onsdag 31 mars 2010

Happy Easter !


Steve Jobs: How to live before you die | Video on TED.com

Visste ni att; ”..gemensamma regler inom kristendomen för att bestämma vilken kalenderdag påskdagen infaller på anses av tradition ha uppstått vid det första konciliet i Nicaea, 325. Regeln säger att påskdagen infaller den första söndagen efter den första ecklesiastiska fullmånen som infaller på eller efter 21 mars. I Sverige har samma regler använts för att bestämma när påsken infaller sedan 1844. År 2010 infaller påskdagen den 4 april och anledningen till firandet är ju minnet av Jesus från Nasarets död och uppståndelse.” Det sista kunde jag.

Jag kunde också vem som ställde den berömda frågan; "- Vill du sälja sockrat vatten resten av livet, eller vill du förändra världen?" till en av Pepsis chefer när han rekryterade honom som företagsledare i sitt företag, Apple, och som sen sparkade honom, alltså honom själv. Alltså, Steve Jobs.
Steve är en av mina stora förebilder och jag kan bara inte underlåta er detta klipp. Vilket tal! Passar mot den helg vi går mot, som rättesnöre i min barnuppfostran till mina egna barn och faktiskt.. i allt tycker jag. ”Det finns alltid en väg och du duger och kan. Om du vill.” Han har en hel del publicerat och ja, han är fascinerande genial och i mitt tycke lite av ”en av vår tids Jesus-ar”. Själv är jag inte speciellt religiös mer än till husbehov, även om jag kan bli heligt förbannad, men jag tror på människor.

Jag tror också att jag strax måste anträda den speciella påskpromenaden till svärföräldrarna. Som började som en lite vårtripp med gulliga småttingar på väg till en fest hos mormor och morfar och som nu blivit påsktradition med fullvuxna punkarmonster och ungdomsstilar jag inte ens vet namnen på. (Inte heller vill veta.) Och en 40 kilos hund. Och det .. regnar i Gävle.
Ungdomarna tror att varm choklad och ostlimpan i år ska bytas ut mot ööööl och ciiider, på halva vägen, och det kan de väl tro. Jag vet. Jag vet att det inte blir så för tradition är tradition och det enda nya är hundgodis.
Vissa saker bör man hålla på och andra inte och detta är en viss. Hehe.

Glad Påsk på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar