onsdag 31 mars 2010

The Duck


Vi får en ny ordförande, Anders Cederberg, eller det han lystrar mer till, Ankan.

Jag tänkte jag skulle vara lite före i presentationen och har kollat upp honom. Tama ankor började hållas i vårt land först under medeltiden. Till en början var det halvvilda gräsänder Anas platyrhynchos, som så småningom blev lantrasankor. Undantaget utgörs av myskankan. Dess vilda ursprungsart är myskanden Carina moschata. Den kom från Sydamerika till Europa med återvändande erövrare på 1500-talet. Till Norden kom den först något århundrade senare. Ankor är relativt härdiga mot kyla men liksom höns och kalkoner förfryser de lätt sina nakna hudpartier. Fjäderfärgen är vanligen brokig i vitt och svart. En del är vita eller nästan vita med lite svart på hjässan. Myskankan är en mycket trevlig fågel som dessutom är tystlåten. Idag är det väldigt många som håller den i villaträdgårdar bara för att den ska äta upp "mördarsniglarna" men den gör mycket annan nytta också. En myskanka kan äta upp till ett hundratal sniglar under en enda dag.

Jag har känt Anders i fem år och kände väl till en del av detta men aldrig trodde jag väl att han var ett slags ”mördarmaskin” utan mer var förtjust i reeekmackor. Sånna maneeeter. En snäll jordnära…branschivrare som tror på regler, rättvisa, människor och som då måste.. ”politiseras och media-utbildas”. Om man inte verkligen menar svart eller vitt bör man hålla sig till grått i hans nya förtroendeuppdrag för de andra färgerna är bara förunnat; media, opponenter, bloggare :-) Hehe, eller
...dess anonyma kommentars-rader.

En mediautbildning och sluta-äta-sniglar-kurs och han glider in på en reeekmacka är tipset då han gått i en tuff, hård och stundtals orättvis skola i tre år. BRF-s presidieskola. Bilden är från nästa BRF kongress..

3 kommentarer:

  1. Ankan önskas god lycka och om han har smak för sniglar kan jag rekomendera ett gott vinn/Vänligen ATG

    SvaraRadera
  2. han har lite uppförsbakce hos era kvinnliga medarbetare va?????? förnkippar enbart honom med en intervju i teve där han stog och berättade för reporternn hur stark man måste va och att man inte kan va kvinna på brankan. :(

    SvaraRadera
  3. Haha och det tog längre tid än jag trott. :-)Det kan man, alltså vara kvinna i räddningstjänsten, och det vet Ankan som blir dömd av ett uttalande från en gammal undersökning. Gammal. Förtroende förtjänar man, och i handlingar och inte bara i ett klantigt uttalande, så jag har anledning att tro att han i sin iver att visa just det kommer att föra in BRF ordentligt på banan. Det är bra för de kvinnliga brandmännen men inte för de som hela tiden fastnat och driver ett enda felsteg. Vi får se vem/vilka som vinner denna debatt och farhåga sen. Jag tror mig veta, utifrån fler parameterar än en enda, men det får framtiden utvisa och detta är en av utmaningarna. För oss alla. Glad påsk på dig du "anonyma" :-) // BRF-Peter

    SvaraRadera