onsdag 10 mars 2010

Stolpe in, gudskelov


En brand på Rosengård i Malmö i natt kunde utvecklats till en tragedi när två rökdykare gick vilse inne i ett rökfyllt garage. Kollegerna fick gå in och rädda dem och ge syrgas när de kom ut.

Mycket media berör detta idag och enligt Mats Streer, inre befäl på Räddningstjänst Syd, vet man ännu inte hur detta kunde hända, men har säger att händelsen kommer att tas upp och diskuteras för att kunna undvikas i framtiden. – Det är en arbetsmiljöfråga. Rökdykning är en arbetsuppgift som är starkt reglerad, och vi får se över rutinerna, säger han.

Räddningstjänsten Syd ska nu utreda vad som gick snett under insatsen i garaget på Ramels väg och på deras webb, http://rsyd.se/tillbud_garagebrand samt i räddningschefens blogg kan man läsa mera.

Rökdykning är en arbetsuppgift som är starkt reglerad, sa Mats och det är just det och det finns skäl till det. Tyvärr är det och har nyss varit en diskussion om och i just detta i denna organisation och på räddningschefens blogg där även jag var i ”debatten;
http://blogg.rsyd.se/perwidlundh/2010/02/26/idag-har-vi-avslutat-var-introduktion/comment-page-1/#comment-596
Peter Bergh on 2010/03/01 at 19:04 ..och nu förstår jag inte riktigt resonemanget. Från Per. Däremot från Arne och Sture och jag tycker nog att detta var ett ganska flagrant påhopp på lagar, regler och vad som vi och inte minst AV ansett gäller. Kan man göra undantag från en AFS:e? Det lär visa sig om detta är ett missförstånd, en medveten strategi med en tänkt fortsättning, för jag skulle bli mycket förvånad om inte detta ger eko.

Per tyckte jag missförstod och det kan mycket väl vara så men nu kommer vi oavsett få det ”eko” som visar och bevisar vad som är rätt eller fel. Förhoppningsvis. Jag tror också detta tar med sig sekundärt, den pågående diskussionen i samma område, 1+3 alternativt 1+4 vs rökdykning.
Det brukar bli så och speciellt om hela Sverige pratar om och bekymrar sig i ungefär samma frågor. Det gör man.

Gudskelov förlöpte detta väl men ska det behöva ”hända och förlöpa på något sätt”, innan man sätter fokus och gör något som verkligen tar oron på reellt allvar? Jag ser mycket fram mot denna utredning och inte minst vad AV kommer fram till och kommer MSB vara passiva?
Hoppas inte det för här kan många frågor belysas i en och ett antal svar som många i branschen i hela Sverige väntat på rullas upp.

Har vi från ”trappgång med 35 kg blysele och andningsapparat med mask utan övertryck” gått för långt och har vi i så fall rätt att göra det enligt MSB, AV med flera?
Ligger även detta i det kommunala självbestämmandet i denna lervälling av tolkningar, kort?

10 kommentarer:

  1. kan detta vara brandmän som är utbildade från malmös egna ESF-projektet på 10 månader och kanske deras första riktigt skarpa rökdykning möjligt !!! malmö anställde 15 nya brandmän för inte länge sedan och det är ganska stor chans/risk att det va någon utav dessa..

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym och jag vet inte. Jag vet inte heller riktigt vad man har i och runt den utbiödningen, dvs om den är bra eller..annat. Jag vet inte heller vilka rutiner, tester och krav och det är mycket annat jag inte vet. Än!
    Med en annan samverkan hade jag vetat och troligen varit "delaktig" även i saker som kanske går fel. // Peter

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att herrar Förbundsdirektör och Produktionschefer, som det så fint heter, har börjat på sitt tal till anhöriga till de operativa brandmännen i Rsyd som inte utan när kommer att få sätta sina liv på spel i denna fullständigt bisarra organisation. Politikerna måste ju vara fullständigt förda bakom ljuset...

    SvaraRadera
  4. Peter här och.. Ooops och mycket hårda ord. Gränsfall för att jag skulle lära mig radera. Nu tror jag ju på yttrandefriheten. Jag avvaktar till utredningarna sagt sitt, vilka och vem som gör dem och lite annat, innan jag och vi centralt gör något men uppenbarligan rör det sig en hel del lokalt. Se/lyssna på länken nedan. Klart man är orolig för sina kamrater. Alla kamrater, och det ryktas även om en incident vid övning idag med brännskador som följd. Sånt händer ibland, tyvärr, och vi får se vad som skett, sker även i detta. Kanske. http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=2250861&BroadcastDate=&IsBlock=

    SvaraRadera
  5. Skulle det vara Mohammed och Achmed från ESF projektet som råkad illa ut då blir det liv i brand sverige med all rätt och inte så jäkla kul för bossarna på syd ....

    SvaraRadera
  6. Som jag skrev tidigare i Pers blogg om rökdykning "Själva insatsen blir alltid mer riskabel för gruppen ju mindre marginalerna är vad gäller fysik, erfarenhet och kunskap". Ska vi kanske lägga till lämplighet.

    SvaraRadera
  7. För mig kvittar det om det är "Mohammed och Achmed", Stina eller Olle utan om regelverk och föreskrifter, om utbildning/övning, om ledning och organisationsutveckling, dvs gör man utredningar som visar bra saker; förstärk och behåll och om dåliga saker; gör om och jobba bort. Jag vet att de görs men tar man vara på resultaten? För allas bästa. / Peter

    SvaraRadera
  8. Hur svårt skall det vara för vissa arbetsgivare att följa de regler som Arbetsmiljöverket fastställt för rökdykning. Varför är det så många "stora" räddningschefer som vill ha egna regler. De flesta rch. i landet ser till att reglerna följs. men ju "större" rch. tydligen ju svårare! Detta kostar hälsa för brandmännen! Sluta vara populistiska räknenissar och värna Er personal!

    SvaraRadera
  9. Snälla, lägg ner Mohammed och Achmed snacket. De heter inte Mohammed eller Achmed, våra kollegor och BRF-medlemmar och tillika ESF:are.
    Det är inte deras fel att Rsyd kört ett projekt och anställt utan SMO, de har bara sökt jobb och de som fått jobb ligger på ungefär samma nivå som en nyanställd förr i tiden. Problemet är snarare att man blir Rd1 eller stegchaufför långt innan man bör, pga att bemanningssituationen i organisationen så kräver. Detta gick bra förr när man var placerad på, med varandra snarlika stationer och fick erfarenhet med tiden. I förbundets tidevarv kan man ha verkat på en kår/station med 200 larm/år utan vare sig höghus eller underjordiska garage på distriktet och sen förflyttas som Rd1:a till Malmös innerstad och verka som rökdykarpar med en nyanställd Rd2.
    Jag läste någonstans att det inte är ett problem då vi rökdyker så pass sällan ändå och man ifrågasatte om de äldre brandmännen(de som gått med blybälte) skulle klara en räddningssituation bättre än de nyanställda. (dåliga ryggar och knän)Ett utmärkt ledarskap, att vända personalen mot varandra istället för att ta tag i sakfrågan. Låt AV säga sitt.

    SvaraRadera
  10. BRA Magnus och hade jag haft hatt, inte riktigt ännu, hade den åkt av för dig. // Peter

    SvaraRadera