torsdag 4 mars 2010

Jannarna


‘Grundläggande värderingar’ hamnar ofta i en märklig transformeringsprocess som vidaretolkas och översätts till något som mer liknar ‘åsikter i sakfrågor’ än ‘grundläggande värderingar’.
Jag tycker det är synnerligen olyckligt och tänker ofta på… Janne.

Han hade lite svårt med värderingsarbeten och för all del med beteendet också. Nu är ju inte beteende helt lätt heller och jag har arbetat med åtskilliga udda människor som uttrycker sig ungefär så här: -Jag skiter i vad folk tycker och tänker – jag behandlar alla lika och gör som jag alltid gjort. Om någon tycker det är fel får de väl säga till’.
Och behandlar alla lika gör de, på sitt eget, ofta lätt excentriska vis.
De ‘naturbarn’ jag tänker på har jag träffat i olika organisationer, många i blåljusorganisationer, och skulle lätt kunna namnge och jag namnger en; Janne Landebäck. Janne lärde mig omedvetet otroligt mycket och kanske är han den som lärt mig mest, högskolepoäng till trots, om livs-bemötande-etik och moral frågorna.

Han var lika respektfullt respektlös mot alla oavsett ursprung, ställning, härkomst eller religion. Förmodligen skulle han inte få ett enda ‘rätt’ på ett frågebatteri om sitt intresse för andra människors göranden och låtanden. Trots det betraktar jag han och dem ärligt talat som de mest fördomsfria människor jag vet. De behandlar alla lika hjärtligt buffligt och burdust – vare sig du är amerikansk president, Dalai Lama eller en fattig homosexuell invandrarkvinna från Ozzistan.
De jag tänker på är häpnadsväckande ofta synnerligen respekterade och omtyckta, och tycks på något märkligt vis gå hem i alla läger – och bli du och bror med alla överallt och i alla kulturer. Trots att de säger saker och ställer frågor jag förmodligen skulle få en örfil om jag ens tänkte.
I några fall, som tex Herr Landebäcks, har de utgjort själva ryggraden i verksamheten trots – eller kanske tack vare – sitt inåtvända fokus. Han var dessutom en av de bästa ambulanssjukvårdarna som funnits i detta land, en damernas riddare och de trasiga och utsatta människornas försvarare. En stor människa kort.

Det finns många Jannar i operativ verksamhet och fattar men inte det och ser dem, för vad de är, då har man problem. Som chef ännu mer för de blir och är i stort o-styrbara annars. Grattis, och kom ihåg tipsen på Janne-koden, för det är inte han som går. Det är ni. Men kan ni koden har ni en lojal vän för livet och att skaffa vänner är en ovana man lätt lär sig tycka om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar