onsdag 24 mars 2010

Ung-ungdomar


Brandmännens Riksförbund skall göra en ungdomssatsning. Också.
Men vad är då en ungdom?
Brittiska forskare tror sig ha svaren och har presenterat en rapport som säger att ungdomen upphör vid 34 år och du är gammal vid 62. Om du bor i Sverige. Britterna tycker att det är 36 vs 58 som gäller och i Portugal var det 29 vs 51. På Cypern 45 vs 60 och i Belgien 44 vs 64. Tycker alltså, för man har frågat vad befolkningen i respektive land anser. Sverige utmärkte sig föresten med könsskillnader av de 20 undersökta länderna för en svensk man ansåg att det var 32 vs 60 medan kvinnorna ansåg 36 vs 65 vilket förklarades av forskarna med att kvinnor i Sverige verkade vara snällare mot sig själva medan männen verkade mer utslitna.

Alltså hallå; stopp, stopp, stopp, det var Dominic Abrams som sa det, inte jag.
Jag tycker det var en lustig anekdot som knappast är vetenskapligt bevisad,(och så är jag lite feg).

Jag kan konstatera att oavsett var jag är i dessa 20 länder är jag inte längre en ungdom och i en del har jag närmare till gammal än ung men befinner mig i de flesta närmare ung men är i ett slags mellanläge. Är det medelåldern? Men ska man inte haft en kris då eller har jag haft den fast innan jag blev medelålders och kan man vara det i ett land men inte ett annat och är det skillnader verkligen mellan kvinnor och män?

BRF:s kommande satsning verkar vända sig till "unga ungdomar" kan man väl säga och jag blev hastigt ett fan av Belgien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar