fredag 19 mars 2010

Storstadsträff i BRF


Jan Wisén vid Storstockholms Brandförsvar skrev på sin ”Brandchefens Blogg” igår; Har idag också fått tillfälle att träffa BRF:s lokala företrädare i de tre storstadsbrandförsvaren och berätta om SSBF och vår framtid. Det var en mycket trevlig och givande tillställning.
Det tyckte vi också.
Öppna och raka samtal där vi dessutom till mångas förvåning visade sig ha samma uppfattningar i mycket. Även i det Jan kritiserade oss i och det tycker jag var tufft speciellt som vi var i kvantitativt övertal och hade en hel del av de som anses vara besvärliga med oss. Inte ett spår av detta utan lugna fina samtal även i o-överens-frågorna. Rätt ska va´ rätt och hatten av för dig i detta möte Jan.

Gruppen var vår storstadsgrupp där tre förtroendevalda från Stockholm, Göteborg och Malmö träffas med, lite beroende på agendan, inbjudna ”experter”. Undertecknad samt Håkan Ask i Malmö var två av ”experterna” denna gång. Håkan har en helt annan roll nu än då han jobbade för Kommunal bör jag tillägga och i detta gör han ett excellent jobb.
Vi stämmer av vad som varit bakåt, vad som finns aktuellt och vad man tänkt sig framåt och uppdaterar dels förbundet centralt men även omvänt och plockar russin försöker undvika citroner. (Intern Benchmarking?)

Vi har likande grupper för glesbygd och för olika företeelser och sen slås mycket av resultaten ihop och sprids mellan grupperna. Mycket är generellt, faktiskt det mesta om man tänker ett steg till och vrider lite på frågeställningarna. Till veckan bär det iväg både uppåt och neråt och faktiskt västerut med, och då handlar det nästan bara om deltids och glesbygdsfrågor. Kul.

Jag tänker naturligtvis inte berätta vad vi pratar om men det roligaste är framtidsfrågorna kan jag tycka och vi har då ”fiktiva scenarier” fram till 2025.
Då går jag i pension, slog det mig nu, och det har vi inte tagit med. Heller.
Bra det för detta arbete är inte bundet till detaljer eller personer utan hur vi och våra konsulterade framtidsforskare ser på Sveriges utveckling sen anpassar vi vår del efter det. Med vår och andras relaterade kunskap.
Vi måste ju kunna möta andras uppfattning och tro och inte ta deras arbete rakt av som en sanning.

Nu tror jag det strax börjar dra ihop sig till fredagsmys och jag måste dessutom förklara när hustrun kommer från jobbet varför jag inte ringde hem igår kväll, vilket jag alltid gör när jag är ute och reser. Igår var det så mycket spännande diskussioner så helt plötsligt var klockan 1 och då är det väl inte läge att ringa? Tyckte jag. Kan finnas andra uppfattningar i det med och det lär visa sig.
Trevlig helg på er hälsar en nöjd och glad Peter.

1 kommentar:

  1. Vi från Malmö instämmer i din sammanfattning. Vi har verkligen framtidsfokus på branschfrågorna och det är roligt att se ett hårt arbetande kansli som alltid möter i positiv andra. Heja BRF, från BRF Syd.

    SvaraRadera