söndag 28 mars 2010

Vår, tandvärk och avtalsförhandling


Jag har en del standard-uttryck-raljeringar som att det finns tre saker jag är rädd för och att det är (1) tandläkare, (2) ormar och (3) hustrun. Igår var jag till (1) akut och ska på återbesök imorgon. Jag bet av en tand i… besvikelse?, över att Dackell blev utvisad mot Djurgården precis när vi, Brynäs, var på g och, och, och… Men det var nog kanske inte riktigt sanningen, men det kändes så då. Det är gott med gravöl också och man känner inte riktigt tandvärken förrän senare, typ dagen efter som var igår. Det kommer fler säsonger och jag har fler tänder. Än så länge och idag känns det som.. tyvärr.

Grannen och jag pratade vårtecken imorse och han hade sett en (2) och så nämnde han två ovanliga vårtecken. Det ena var när min båt åter flöt själv från att ligga fastfrysen och det andra var när jag byter tomten som sitter på min skorsten till en påskkärring. Vilken övergång till (3) va´ men då det finns risk att hon läser i min blogg stannar jag där. Jag är inte bara rädd, jag är lite feg också, eller ska vi kalla det eftertänksam, och apropå det så tänker jag efter i http://www.kommunal.se/PageFiles/46146/20091218_Kommunals-avtalskrav-SKL.pdf ......när jag ändå har (1)-relaterad och mycket värk fortfarande.

Där framgår det, på 14 sidor, hur Kommunal kräver 745 kr högre lön. Kommunal yrkar löneökningar med minst 620 kronor per månad och heltidsanställd, dock med ett lägsta utrymme om 2,6 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst. Alla anställda ska få reallöneökningar. Kommunal yrkar att utjämningen av löneskillnader mellan kvinno- och mansdominerade avtalsområden fortsätter även under kommande avtalsperiod genom en särskild pott på minst 125 kronor per heltidsanställd och månad.

Kollar man deras egna lönestatistikdokument, uppdaterad [2009-06-12], har de 2500 brandmännen hos Kommunal 21 600 Kr/mån i medellön. 21 600 x 2,6% = 22 162 dvs 562 kronor och jo, jag förstår konstruktionen och tänket och varför man presenterar materialet på detta sätt men det kommer bli intressant med facit, lite senare, när medlemmarna inom räddningstjänstbranschen gör det. (När Kommunal räknar på medlemsavgiften till förbundet har man 23 000 kr i månaden som medellön men då ingår ju Ob-t och Ö-tiden i deras konstruktion.) Lönestatistiken avser sammanlagt 377 000 anställda som i genomsnitt arbetar 82,6 % av heltid. för dessa uppgår medellönen till 20 000 kr/månad

Bilaga E: s yrkanden beskrivs med 189 ord och liten synbar verkstad och RiB-en med 19 ord varav jag räknat z som två ord. Kolla själv; ”Kommunal yrkar att samtliga ersättningar och tillägg i avtalet höjs med z procent. Värdet av z preciseras under förhandlingarna.” Det är ALLT!

Detta var… innovativt och framåtriktande, (årets sämsta skämt), men visar som vanligt vilka som förhandlar på avtalet och driver dessa frågor. Stackars RiB-Kommunalare som borde byta ut tandläkaren eller ormen i sina rädslor för det handlar inte bara om avtalet, hur man företräds.
Satsar man så här lite i detta hur mycket satsar man då i annat? För branschen.

Svaret är givet och tanken går mer till över-givet och det är synd det för Kommunal har duktiga lokala företrädare och ett bra branschråd men de måste få det stöd branschen och deras medlemmar förtjänar för att kunna göra något för sin lilla grupp i denna stora..klump.
Det tjänar alla i branschen på.
Även BRF.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar