onsdag 17 mars 2010

Mediavärde


I samband med Melodifestivalen fick Sandviken publicitet i svenska webbmedier motsvarande ett annonsvärde på 7,2 miljoner kronor. Det var den ort som det skrevs flest artiklar om under arrangemanget. Den totala ”slutnotan” för värdskapet väntas annars bli klar i slutet av månaden. Siffrorna kommer från ett medieanalysföretag som mätt hur mycket publicitet de olika arrangörsorterna fått i samband med Melodifestivalen. Under tävlingsveckan publicerades det totalt 648 artiklar om Sandviken i olika webbmedier vilket gör staden till den det skrivits allra mest om i denna ..circus. För mig ställer dessa ”faktum” en del frågor och farhågor även om jag får vissa bekräftelser. Farhågan är vad kommer det att kosta Sandvikens kommun när slutnotan släpps först i slutet av månaden och man valt att publicera detta nu? Är detta nått man annars har budgeterat och kan räkna in på det sättet i en budget eller en redovisning.
Tyvärr, för Sandviken, anar jag vad som kommer i slutet av månaden men hoppas jag har fel.

Vad är en artikel, om man härrör dem från webbmedier, och är också då mina simpla inlägg en artikel? Då är ”bloggen” helt plötsligt värd 140 x drygt 11000 kronor, alltså nästan 1,6 miljoner för BRF och jag undrar vilket värde den har vid nästa budgetarbete och hur jag ska få in det i någon forma av vinstdelning i min nästa lönerevision. Hehe…

Tyvärr så är lyckan som vanligt kort för funkar det så bör det även vara omvänt, någon "ordning får det väl ändå vara, och det dras då av om jag skriver nått som uppskattas menligt och förorsakar andra ”artiklar”. Som har ett värde, som då teoretiskt belastar utgiftssidan för BRF, eller? Nä, jag tar nog inte upp detta i min lönerevision om inte någon ger mig förhandlingstips. Bra tips för det duger inte med; sluta blogga så är du säker. Jag vill inte vara säker, det stör min...personlighet.

Artiklarna om Sandviken bedöms motsvara 87 miljoner lästillfällen men det stora värdet var den fest och den positiva känsla i samhället som Sandvikenborna upplevde. Få se nu, man föregår en redovisning 14 dagar innan redovisningen med att berätta att man tjänat 7,2 miljoner och haft en otrolig fest som ger en positiv känsla och.. som är jättevinsten.

Det har skrivits och skrivs och kommer skrivas betydligt mer om vissa räddningstjänstorganisationer, också. Vad är detta värt i plus och minus och går det att sätta pengar eller bara känslor i det? Jag tror faktiskt både och till viss del stämmer andemeningen och ”beloppen varierar” dessutom över tid. Nu är det valår och då är det värt mera för en politiker och vid en organisationsförändring för en förändrare, även om man just i Sandviken, anar annat. Också.
Vi får svaren i slutet på månaden. För Sandviken, och jag lägger detta så länge under etiketten, snott däcken, men hoppas kunna byta den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar