söndag 28 februari 2010

Sanningar, sanningar och sanningar


Djurägare fick lära sig rädda djur - Uppsala - UNT.SE och i Göteborg har Håkan Alexandersson, stf räddningschef gått ut och varnar - de här husen bör ses över: Skotta undan snön från taken!
Bra Göteborg.

Annars känns mycket lite fjuttigt och man har lite svårt att fatta i perspektivet två miljoner drabbade människor och en halv miljon förstörda bostäder från skalvet i Chile. Nu kan man ju inte jämföra på det sättet utan förutsätta att var man/kvinna gör vad de är bra på och kan sin sak så att de drabbad får den hjälp de behöver. Jag hoppas också att väldens engagemang räcker till Haiti fortfarande och att Sverige gjort, gör och fortsätter dra sitt strå till stacken i hjälpaktioner internationellt.

Läste också att västvärldens satsningar på etanol leder till ökade matpriser, lägre bränslepriser och ökade utsläpp av växthusgaser. Utsläppen blir större vid produktion av etanol än när man producerar bensin. Dessutom ökar livsmedelspriser, pga att man odlar etanolgrödor istället för livsmedel. Vilket i sin tur orsakar brist på djurfoder och man måste ta ner skog för att frigöra ytor för odling/betesmark och detta frigör kol. Ungefär så fungerar det. Säger professor Sören Wibe från Umeå. "-Vem ska man tro på tro på tro på när det…"

Inte lite annat utan mycket av vad man kanske trott och vilken tur att man är lite lat, sen i att ändra sig, bekväm, inte riktigt förstått och framförallt haft en låg profil. Då kan man ju säga; -Hahaha, växthusanarkister och kottätare var är ni någonstans och vad var det jag sa?

Nu sa jag ju inte det för jag visste inte innan jag läste det här och vet jag nu då att det är så här, egentligen? Nä, för i nästa vecka kommer säker en "ny Sören" men det är viktigt att tro på nått.

Jag tror att 2010 blir det bästa året någonsin för BRF och det har jag starka skäl att tro och att om man lyssnar på många kan man själv välja och välja de som väljer som jag vill och tror och jag tror att jag nu måste ta en sväng med snöslungan. Puhh..

Jag är ju då dessutom miljömedveten om jag skippar spaden för enligt Sören är det bra att nyttja bensin..ännu en dag.
"-För man vet ju vad som pågår men inte hur det slutar", och tar man för stora tuggor direkt kan man kvävas.
(Känner ni igen de kursiverade citaten, utom kottätarcitatet som är mitt, har ni rätt i det, de kommer från en annan Gävlebo, Tomas Dileva.)

2 kommentarer:

  1. Tro hellre på Naturvårdsverket än på Junilistans Sören Wibe. Naturvårdsverkets strävan är att försöka få fram vad som är bäst för naturen. Politikernas strävan är att bli valda genom att säga sånt som folk vill höra.

    http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Svensk-etanolanvandning-ar-en-komplex-fraga/

    SvaraRadera
  2. Hej anonym och helt klart och sammanhanget är klockrent. Sen tror jag nog att han skjuter sig i foten då folk inte vill höra detta. Svensken har blivit miljömedveten generellt och ser nog förhoppningsvis över och igenom ytterligheterna.
    Till och med jag gör ju det... :-) // Peter

    SvaraRadera