måndag 22 februari 2010

Rakel


Klickar ni på rubriken hamnar ni hos Sydsvenskan som skriver att idag tar rakel över hela Skåne. Ett antal debattörer har varit på banan de sensta dagarna i just Rakelfrågan och MSB har på sin sida, www.msb.se/ gjort vissa förtydliganden med anledning av skriverierna.
Bra, för Maria Abrahamssons artikel, ”Statens gökunge slukar skattepengar helt i onödan” på DN debatt var..sådär, tycker jag. Inte blev den mycket bättre då partikollegan Katarina Brännström på sin blogg skrev om "Polisens och andras kommunikationshaveri" men kanske något om man läser kommentarerna till bägges inlägg.

Är det nappflaskan på bilden som gör att den lilla brandmannen lär förbli hungrig?

Från våra led har jag hört att påstånden om att "Rakel fungerar inte", som ständigt återkommande mantra, retar och tas då här som att Maria inte förstått vad tekniken är. Tekniken är TETRA som är en världsstandard liksom GSM, NMT mm. Tetra finns hos alla våra grannländer och fungerar bra och täckningsgraden idag är mycket bra. En hel del fel är gjorda under denna resa och framför allt handlar det om olika spänningsfält som stört varandra, att RPS har ställt massor med krav och satt sin prägel på systemuppbyggnaden...Rätt eller fel men/och det handlar mycket om sekretess och sånt, dvs. "polisgrejer", och det gör då att andra, och inte minst privata aktörer, kommer först på fråga efter att stat (polis), kommun(rdtj) och landsting(ambulans) är färdiga.
Kallas detta inte blåljus-radio-nätet?

"Rakel är en fantastiskt bra bärare av samtal dock inte av datatrafik och detta har aldrig varit meningen", sa man åt mig, och jag blev skogstokig, vid min tid på landstinget då jag ville skicka mer data, medicinsk data, och inte bara statusuppdateringar av typen medelandetexter: Framme olycksplats. Status 21 . Kanske har det kommit nu och själva samtalsdelen stämde faktiskt.
Att stora utsättningar och insatser har misslyckats hör man, frekvent, men jag har inte ännu läst nått om detta konkret. Däremot har jag läst om när 1000-talet poliser jobbde på samma "event" och där visade rapporten på god funktionalitet, att inga basstationer gick ner och att få fel anmäldes…

Att saker inte riktigt är som de skall i nya system och stora prejekt är kanske inte så konstigt men det är inte tekniken det är fel på, det är människorna. Problemen som finns med Rakel är att vi har att göra med svensk byråkrati och en myndighet som kanske inte hade möjligheten eller kompetensen riktigt att driva ett så här stort projekt.
Vad vet jag mer än hör och anar men, jag vet att detta fungerar på andra ställen. Det är intressant.

Intressant är också att politiken vaknat, äntligen, men varför just nu och har det nått att göra med den 19:e september? Bra oavsett, om man har korrekta uppgifter, så kanske sista rycket i denna soppa äntligen tas och även Norrland får ett nät att "prata i".
Jag är positiv, och har väl chockat en del nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar