fredag 5 februari 2010

Polis och brandmän som slåss


Protesting Firefighters Clash With Police - Topix och vad säger man...tur det inte är i Sverige eller och lycka till i framtida samarbete.

Spanska ordförandeskapet i Europaparlamentet, som tog över efter Sverige, tycker återhämtning från krisen är viktigast men man diskuterar även Michel Barniers idé om en gemensam europeisk räddningstjänst och det underströks att en sådan "hade kunnat förbättra EU:s arbete när det gäller katastrofen i Haiti”. Detta i onsdags. Samtidigt kan man läsa; Violence erupted after cops warned the protesters to stop throwing fireworks and nails outside a local government building. Around 500 firefighters from Galicia had gathered at the main city square and made their way to the headquarters of the regional council. They were protesting against privatisation of the emergency services and demanded talks with the local government representative.Anti-riot police charged the demonstrators, beating them back with batons and firing rubber balls. The emergency service workers retaliated by throwing traffic signs and stones. Several of the demonstrators were taken to hospital with minor injuries. Samordnad eller rent av gemensam europeisk räddningstjänst?

Vi borde bli mer franska, spanska, eller rent av internationella sägs ibland, känns det resonemanget igen? Jag tycker inte det.. i vissa delar. Den svenska modellen är att löner och trygghet på arbetsmarknaden sköts genom förhandlingar mellan fackföreningarna och arbetsgivarna. Avtalet ger också arbetsfred. Arbetsgivare och arbetstagare kan arbeta utan konflikter under avtalsperioden. Kollektivavtalet är en grundbult i den svenska modellen.

Jag tror på ”den svenska modellen” men gör Arbetsgivaresidan det och AD efter ”Sopåkar-domen” när man idogt håller emot att vi skall få ett till kollektivavtal för Sverige.
Vad betyder det egentligen och vad säger Lavaldomen om bärigheten i den svenska modellen mot EU och har vi fredsplikt på heltidssidan och behärskar vi detta ändå och det kanske rent av är en fördel att slippa ett kollektivavtal. Ja kanske och jag börjar allt mer tro det och den tanken tycker jag inte om, den strider mot min grundsyn. Jag har mailat lite ”kontakter” och nu ska jag ringa till Bryssel, sen Spanien och troligtvis till Bryssel igen. Hörs.

PS. Glömde, jag är inte odelat negativ till konkurrensutsättning och privata entreprenörer. Ej heller odelat positiv.. men är övertygad om att vi har debatten snart. Det blir kul och nyttigt för räddningstjänsten. BRF kommer att vara i den debatten. Vad jag ska tycka ordentligt offentligt bestämmer mina chefer, dvs FS. DS.

2 kommentarer:

  1. Hej Peter! I en privat organiserad rddningstjänst hade det inte varit problem med kollektivavtal.Man hade också slupit alla icke disskussioner,populism och politiska utspel som inte gynnar skattebetalaren.Tiden är mogen och jag tror att SKL snart kommer att välkomna detta...

    SvaraRadera
  2. Det är tur är det inte är SKL som bestämmer utan våra underbara politiker. Vi får hoppas att dom inser att räddningstjänsten inte ska vara ett vinstdrivande företag. Dom eventuella överskott som uppstår då en kommun eller ett förbund går med vinst ska ju naturligtvis återinvesteras i verksamheten.

    SvaraRadera