lördag 23 januari 2010

Skuld och skyldig


Räddningstjänsten krossade ett fönster och tog sig in. Men den äldre kvinnan behövde inte räddas. Nu vill dottern att kommunen ska betala för skadorna skriver Sydsvenskan. http://sydsvenskan.se/omkretsen/kavlinge/article623164/Raddningen-behovdes-inte---kvinnan-lag-pa-sjukhus-.html

Grillkvällen slutade med ett utbränt växthus, ett halvt utbränt gästhus hos grannen, ett uppeldat plank och totalförstörda trädgårdsmaskiner. Och med ett krav på 1,6 miljoner kronor från försäkringsbolaget är ett annat krav och nu mot den vållande. http://sydsvenskan.se/lund/article623073/Grillkvallen-kan-kosta-16-miljoner.html

Frågan jag grunnar på idag är vållandedelarna/ansvar för räddningstjänsten när nått blir fel. Oavsett syfte och tanke.
Mycket mera kommer i och om detta med ”ansvar” tror jag då det amerikanska tänket med stämningar och utröna vems är felet, kommer alltmer. Även i Sverige. En klart tydlig tendens och hur ska det tacklas?

Den unga kvinna det skrivs om är för övrigt en ung brandingenjörsstudent, som hade brandvarnare, och fick en hyffsad …praktik. Hon är också min svärdotter .

Sen kan man undra vad bilden har med texten att göra och vad de egentligen gör?
Jag har då ingen aning och visst är det …mystiskt? Jag menar med nummerlapparna.

2 kommentarer:

  1. Vore bra med lite av den amerikanska modellen med stämningar! Då kan ansvar utkrävas av tjänstemän och politiker.
    Rutger J.

    SvaraRadera
  2. öhh.. ja på ett vis men elände på ett annat, kan jag tycka. Om det blir uppmärksamhet som leder till förbättringar och ändringar av fel och brister som sen kommer andra till del tycker jag det är helt ok med egentligen nästan vad som helst. När det handlar om "bara få ett skadestånd, pengar", har jag en helt annan åsikt. Varför kan inte livet vara enkelt för?

    SvaraRadera