torsdag 21 januari 2010

Calle vs Räddningschefen i Syd


Jag blev tipsad av ganska många medlemmar från Skåne, snudd på nedringd, att en Calle skrivit på Räddningschefen i Syds blogg, siffrorna i texten är mina och ni förstår sen varför:

Hela räddningstjänstsverige har genom åren haft svårt att rekrytera kvinnliga brandmän.1 Jag har inget emot kvinnliga brandmän eller personer med andra etiska bakgrunder.2 Så länge dem har kommit in genom att klara de grundläggande kraven3 som du skriver om Per, alltså på samma villkor som alla sökande.4 Men jag undrar vilka är de kraven egentligen??5
Enligt folk som var och gjorde det fysiska testerna vid er förra rekrytering så har ni ju tagit bort alla krav som tidigare funnits, det bara är rekommendationer 6 nu för tiden. Enligt ryktena kom en del av dem som fick tjänst inte upp i de fysiska krav som tidigare funnits? Om detta stämmer hur går det ihop med rökdykning och andra fysiskt tunga arbeten man kan ställas inför?
Jag blir samtidigt fundersam över hur ni på en enda gång kan anställa sex kvinnor när resten av Sverige har svårt att anställa en.7 Det där du hänvisar till om positiv särbehandling tycker jag mer verkar som något ni bara tar skydd bakom.8 För bevisligen så fick folk med mångårig erfarenhet av räddningstjänst och bra fysisk status inte arbete hos er. Istället var det kvinnor som går ut SMO först nu till våren och invandrare som gått erat eget ihopkok till utbildning.
Jag själv arbetar inte inom räddningstjänsten utan bara hört från olika håll vad personer har sagt. Det tillsammans med ren fakta gjorde att jag bara var tvungen att lägga in en kommentar och det för att jag vill veta hur det verkligen ligger till.9 För mig handlar det bara om att jag som kommuninnevånare vill kunna känna mig trygg med den räddningstjänst10 som finns i min närhet och som jag också faktiskt är med och betalar för.11
´

11 påståenden jag helt ställer upp på i ett enda stycke och annat jag inte har en aning om men, som oroar. Mycket skulle kunna vara frågor och i detta sammanhang och i denna text är de ju faktiskt det. Ska i sanning bli spännande att se svaren.

Lysande Calle och du får gärna maila mig så får du mina svar och tankar i detta: peter.bergh@brandfacket.se.

Vore jag i Pers uniform skulle jag nog ta någon dag på mig och läsa vad jag skrivit tidigare, i såväl blogg som offentliga och interna dokument i frågan, innan jag svarade.
Senast och i samma inlägg skrevs; Det går inte att jämföra vår rekrytering med intagningen till veterinärutbildningen. Vi har gjort en samlad bedömning av alla sökandes förmåga och ingen har kommit in utan att klara de grundläggande kraven. Däremot har vi lagt stor vikt vid mångkulturell och mångspråklig kompetens, liksom att vid likvärdig förmåga prioritera kvinnliga sökande. Det är en stor skillnad.
För att sen citera diskrimineringsombudsmannen; Med positiv särbehandling menas att exempelvis en arbetsgivare vid lika eller likartade meriter i en rekrytering kan välja en person av underrepresenterat kön. Det är ett sätt att främja lika rättigheter och motverka diskriminering. I Sverige är positiv särbehandling tillåten bara när det gäller kön.

Jag är inte bara oerhört utan OERHÖRT misstänksam mot ”samlad bedömning” och ”likvärdig förmåga” och anser att inte subjektiva parametrar skall vara så framträdande i en så viktig,
(höll på att skriva process), fråga. (Jag håller på att avvänjas från byråkratiska)

– Jag vill bli brandman och behöver klara den samlade bedömningen och den likvärdiga förmågan. Vad är detta? En politisk administrativ trams-omskrivning för att ”vi vill göra som vi vill och det ska ni inte bry er i ”, skulle man kunna tro, om man var elak.

Nu är inte jag elak utan väntar med spänning på svar först innan jag tar ställning om jag ens ska bli lätt svettig i pannan och dessa svar tänker jag ta med mig, när jag, träffar folk från DO och andra myndigheter inom kort. Eller, om det stora eländet brakar loss i Syd. Många av våra medlemmar hör av sig och vi samlar och betraktar så får vi se vad som sker .
Det är farligt att utsätta sig för risk. Men spännade och jag lägger inlägget under..politik.

6 kommentarer:

  1. Det jämställlda korthuset?
    När Per Widlund och hans hejduktar myglar med anställningskrav för att kunna handplocka personal efter eget önskemål så blir det den enskilde anställde och räddningstjänsten som i förlängningen förlorar på detta. Att det i Syd är en merit att vara invandrare, helst kriminell utan fysiska förutsättningar verkar vara topp. Är det priset för att Per W. skall kunna visa sig på styva linan inför kollegorna i landet?

    SvaraRadera
  2. Det tråkiga om man ska börja med det, är att Per säkert kommer vända detta som tidigare att BRF är mot kvinnor. Med det som enda vapen så ska alla frågeställningarna bli mycket intressanta att vänta på. En del i nämnda rekrytering var ju att presentera ett hembesök på sitt modersmål eller att annat språk än svenska. Jag kunde gjort det på mitt kurre kurre dutt språk som ingen i panelen förstår, likväl som någon pratar arabiska, spanska eller annat språk. De som bedömde språkförmågan var säkert inga språkgeni eller ens kunde en stavelse arabiska. Löjets skimmer faller över denna nya subjektiva metod. Väntar med spänning!

    SvaraRadera
  3. Inga jublade så högt som vi på skolan i Revinge när han lämnade för Rsyd. En befrielse från processer och flummiga formuleringar. Sen att han sabbat ett par riktigt bra kårer nu är ju tragiskt...

    SvaraRadera
  4. Tycker dock att man fokuserar alldeles för mycket på att KVINNOR inte klarar testerna och kommer in eller att personer med annan etnisk bakgrund inte klarar kraven och kommer in. Jag vet flera killar utan annan etnisk bakgrund som inte klarat av alla testmomenten och kommit in i räddningstjänsten.

    SvaraRadera
  5. Om det nu är "flera killar utan annan etnisk bakgrund som inte klarat av alla testmomenten och kommit in i räddningstjänsten", är det bra? Är det ett skäl att även släppa in andra, ex. tjejer, invandrarare, homosexuella eller whatever, som inte klarar av kraven. Det spelar väl ingen roll vad man har för bakgrund? Klarar man inte av yrket bör man heller inte jobba som brandman. Det räcker tyvärr inte som ledningen i bl.a. R-Syd tycker, att man kan vara lämplig i "en samlad bedömning". Ändra inte fokus i anställningstesterna förrän ni har ändrat yrket. Så länge det krävs en fysisk ansträngning i yrket, bör man också kunna ställa höga krav på fysiken i en rekrytering. -Självklart, eller hur? (å var nu ärliga mot er själva innan ni argumenterar emot detta påstående) Helt klart är att alla dessa "hitta på" krav mm kommer att visa sig i form av en katastrof en dag.

    SvaraRadera
  6. Intressant diskussion! Ramlade in här utan att närmare ha följt vad som har hänt i Skåne och har inga synpunkter på chefens agerande, däremot tycker jag att debatten kring subjektiva bedömningar vid en rekrytering är intressant. Enligt min erfarenhet är rekryteringar och grunder för rekryteringar, ett ansvar som ligger helt på arbetsgivaren och därmed blir också rekryteringen helt subjektiv. I samtliga rekryteringar som jag har deltagit i, såväl de där jag har varit den rekryterade som i de där jag har rekryterat personal, har rekryteringen i slutändan varit ett arbetsgivarbeslut baserat på subjektiva bedömningar av chefer (och i vissa fall i samverkan med fackliga organisationer som även de har haft högst subjektiva synpunkter). Jag visste inte att det fanns organisationer idag där man kan rekrytera på en strikt objektiv sätt, men kan säga att som arbetsgivare hade det underlättat högst väsentligt om jag bara behöver titta på det högsta betyget, den bästa läsförståelsen eller den högsta syreupptagningen. Så lika självklart som att man vid en anställning måste utgå från att den man rekryterar har vissa grundläggande, lagstadgade färdigheter för den aktuella tjänsten som t.ex. kraven i AFS, lika självklart är det att en rekrytering i slutändan baseras på en samlad bedömning. Sedan kan man tycka att det är trams, för det innebär faktiskt att det inte är jag själv som ytterst styr om jag är får en anställning eller inte, utan den som är ansvarig för verksamheten. Och så länge de inte uppenbart bryter några lagar gör de faktiskt som de vill…

    SvaraRadera