söndag 24 januari 2010

Hur visar vi..


I P4 Skåne kunde och kan man höra en ”Mona-väskdebatt” i Räddningstjänsten Syd.
Brandmannakalendrar ska bort för de är sexistiska och visar halvnakna kroppar.
Av bägge könen.
När beslutet tagits vet man inte för man har inte haft anledning att agera förrän nu då en praktikant sett 1, alltså en, tidning med sånt material på ett jourrum.
Sen vill man gärna göra en brandmannakalender själva, om man hade resurserna, som visar brandmannens rätta ansikte, säger chefen Joakim Gustavsson i Lund.

Öhh.. och hur var det nu..har man inte redan gjort det och vem var det som stod för den då och vad skiljer mot nu och nej, det var inte Joakim, det hade jag kommit på. Någon annan ..eller har jag fel..Ja kanske, minnet sviker lite. Det kan vara skönt att minnas bara delar och kanske någon kan känna igen sig i bilden som illustrerar detta inlägg och då, räcker det långt.

Brandmännens Riksförbund stöder och sponsrar en dylik kalender och avkastningen går till Brandmännens skadefond. Alla drabbade brandmän i Sverige, oavsett kön och.. inställning till sexistiskt material, kan sen få medel ur den fonden. Vi stödjer inte sexism i någon form och vi är trygga i vår uppfattning och behöver då inte spela på politisk populism eller delta i nonsensdebatter.
Här i och för sig, skulle det kunna bli…kul, och jag lägger inlägget under politik. Där det hör hemma, då nästan inget hänt, men med detta eko. Varför? Politik!

4 kommentarer:

  1. Bra att du tar upp detta. Man tror inte sina öron efter att ha hört ett radioinslag om detta. Trodde först att det var ett skämtprogram typ "Hassan" eller dolda kameran om någon filmat detta. Min slutsats är att hela skit...håller på och spårar ur. Förbjud alla kalendrar, all reklam med olämpliga bilder, förbjud medarbetare, säg nej till bron. Jag orkar inte mer.

    SvaraRadera
  2. Orka Sture, för det handlar om att hitta ett mellanspår och att landa. Många i vår bransch representerar ytterligheter och det blir lite lustigt och stör i landet lagom. Om man istället tonade ned detta och tog det för vad det var så självdog det. Du själv, jag med (ibland :-) rycks med och jag ska försöka bättra mig men, löjligheter och avarter, det måste vi trycka eller tycka till i och om.

    SvaraRadera
  3. Jo den store chefen Joakim framstår ju verkligen som en taktfast och förtroendeingivande "chef". Vilken bild är det han vill förmedla av dagens brandman? Samma som MSB kanske som hade en spoling på omslaget till SMO utbildningen som släckte en kolgrill med en trädgårdsslang och nu är det inte ens den nivån längre, nu kör man eget hopkok av utbildning och har det som ett grundkrav för att kunna söka till R-syd vilket gör att ingen annan kan söka eller komma in, den rekryteringen är redan gjord och diktatorn (alltså inte Joakim) kan styra sitt förbund på sedvanligt vis. På sin blogg talar han om "ett bra klimat internt". Sök hjälp!! Hans personal mår så jävla illa och ingen vågar yppa ett ord med rädlsa för reprisalier, men det tar hans egen värderund inte notis om, den fortsätter förtrycka, likt andra diktaturer, de som vågar öppna käften. Man väntar ju fortfarande på svaret till Calle....

    SvaraRadera
  4. ..ord och inga visor.. och det jag kan hålla med om är att jag har sett inlägget och också väntar på svaret. Sen behöver inte utbildningen i sig eller ens tänket vara dåligt men hur vet man det om man inte får vara med? Känslan blir lite, "vad är man rädd för" och den är inte bra. Jag väntar....

    SvaraRadera