tisdag 26 januari 2010

Jämställdhetsarbete och arbetsmiljö. På riktigt!


Ibland blir man bara så glad… HEJA UMEÅ!!

Jag har tjatat och tjatat om produktutveckling, nya arbetssätt, nya tankar och börja i rätt ände eller åtminstone också. Någongång. Det tar för lång tid och om det ska värka fram internt får många enskilda kämpa, och lida, för det som någon annan borde göra. Centralt eller ovanifrån eller i grupp. Gnäll, gnäll och gnäll men då:

..kommer Thomas Degn och hans designstudenter, från himlen och otippat, och visar var skåpet..kan stå.

På några veckor har alltså tio designstudenter med sju olika nationaliteter kartlagt problem- och utvecklingsområden på Umeå brandförsvar genom bland annat intervjuer och studiebesök. Detta har nu resulterat i nya förslag på koncept för arbetsredskap samt utrustning och kläder. Några av studenterna har valt att fokusera på hur brandförsvaret skulle kunna arbeta med att förebygga cancer, en sjukdom som verkar vara vanligare hos brandmän än hos andra yrkesgrupper andra på arbetsmiljö och arbetssätt. Saneringsvagn för brandmännens utrustning, (cancerproblematiken), nya munstycken till slangarna och att slangen och rökdykaren kopplas samman så att kroppen får dra slangen istället för armarna fanns med bland förslagen.

Totalt är det tio individuella studentprojekt som presenterades den 22:a januari vid Designhögskolan i Umeå, i samarbete med Umeå kommun.

Läs och njut: http://www.folkbladet.nu/?p=166018
SVT,Västerbottensnytt och här ser ni lite mera..
http://svtplay.se/v/1861132/vasterbottensnytt/brannhet_design?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1861124/sb,k104714,1,f,-1


Gissa om jag ska upp till Umeå, gissa om BRF stödjer detta, gissa om vi lusläser och gissa om de är glada och verkligen brinner för detta och gissa om det går att göra likande på andra ställen och få ihop detta med annat och mera och, och, och… Jag slutar som jag började.

Jag är så glad att hade man nått riktigt Hockeylag i Umeå så övergav jag Brynäs.
Det mina vänner, är kraftfullt, om det kommer från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar