måndag 11 januari 2010

Morgontrubbel


Morgontidning, morgonsurf på datorn och morgon-TV. www.yr.no så vet man vad man har för väder utanför. Om man inte kände eller såg det när man hämtade tidningen. Det har man gjort ett tag..burrr. Under nattsömnen har min egen lilla hårddisk i skallen defragmenterats och på något märkligt vis finns det ledigt utrymme även denna morgon och så pass att jag fattade att för att hinna med tåget gällde det att starta i tid. Nu hade inte Gävles snöröjare tänkt likadant eller alls och jag menar då att vid 06.30 till 08.00 har vi vår lilla rusningstrafik. Vi har inte storstädernas rusning och är inte riktigt lika vana vid att rusningstrafik egentligen betyder parkeringsläge på tillfartsleder men det lärde vi oss idag. Av snöröjarna. Jag tror nog inte att de planerade detta i mjugg för att visa att de fanns och därigenom kanske kunna slippa insändare om att de inte finns och därför tar de små gatorna på natten och de supeviktiga, stora och ”mina gator”..mellan 06.00 till 09.00.. Men klart att lite funderar man ju när blir sittande i ett hav av gult blinkande ljus. Just då. Som inte rör sig. Nu gjorde ju SJ det, mot alla odds, med tanke på de senaste dagarnas is.. och verkade ha fått fart på tågen då jag ringde och kollade. Men inga problem, jag bokade om till nästa. Hehe, man e´ju modern och mobil och har nästan en fungerande data i telefonen.
Väl framme vid parkeringen såg jag att man inte hunnit med de mindre gatorna heller och absolut inte parkeringarna men har man bråttom och tar sats ordnar det sig. För stunden. Den blev inte lång för mitt ombokade och nya tåg, tror någon att det kom i tid? Nej, no, njet, nada tåg och när man fibblat ett tag ringer jag en vän. Jag hade ju redan kört 50-50 och publiken på perrongen var lika frustrerade och frusna som jag. Vännen skulle åka bil till Stockholm och var på g men ännu inte i det läge att han lämnar hemmet så vi bestämde att jag skippar tåget, åker hem, och han hämtar mig där, och jag måååååste vara i Stockholm 10.00. Jag skrev ovan att om man tar sats och snödriveparkerar ordnar det sig och jag dementerar detta nu. Lägg då till att det är cirka 20 minusgrader och att jag är mötes/förhandlings-klädd för inomhusaktiviteter..och har visserligen lång stubin men när det tänder. Jo så kanske därför var jag varm. Nej..het. Tills en lyftstropp och en lastmaskin drog mig baklänges ur min..belägenhet. ”Stropp” och ”dra mig baklänges” har fått ny innebörd således. Okey. Väl hemma, igen, upptäckte jag att lilldottern sovit över så inget ont som inte har nått gott med sig och om jag menar att hon väcktes och förmodligen bara blev en kvart försenad till skolan eller att jag fick vara sådär underbart njutbart sarkastisk i mitt; -haha get you, och vad är det jag säger om att inte gå och lägga sig i tid och ta ansvar mm och mm har jag inte känt efter riktigt i ännu. Hann jag till Stockholm till 10.00 undrar vän av ordning kanske? Inte en skugga av en chans men…man är väl operativ. Jag kopplar in mig på detta första möte via tele och data och tar mig samtidigt ner till nästa möte. Kan jag ju också kolla www.yr.no samtidigt så jag vet vad jag har för väder utanför bilfönstret OCH… goggla på om snöröjarna har någon GPS så man ser var de är……….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar