fredag 29 januari 2010

Kostnadseffektivitet...


http://trelleborgsallehanda.se/trelleborg/article624917/Ryggar-for-tyngre-utrustning.html
Skriver: Vi har idag 53 kilo utrustning som vi tar med upp till en hjärtstoppspatient, i runda tal. När vi sedan varit hos patienten ska vi ner. Då har vi 53 kilo plus patientens vikt, säger Rickard Uppenberg. Idag är ambulanserna i Skåne utrustade med separata EKG-apparater och hjärtstartare. Men en upphandling som blev klar i slutet av 2009 innebär att de utrustningarna ska ersättas med en allt-i-ett-apparat. – Det är den produkt som har vunnit för att den har bra kvalitet och är kostnadseffektiv för Region Skåne, säger Poul Kongstad, tillförordnad chef för Region Skånes Prehospitala Centrum där ambulanssjukvården ingår.

Jag har uttalat mig otroligt positivt ett antal gånger om räddningstjänstens blåljuskamrater i andra organisationer. Vid ambulansen har man produktutvecklat och tillsett arbetssätt som är gynnsamt för både jämställdhetsarbetet, arbetsmiljön och kvaliten, varför kan man inte göra det inom räddningstjänsten....

Jo jag vet att jag raljerar i delar men vill ju skapa diskussion.

Är det dags att omvärdera detta och är arbetsmiljö ersatt med bara kostnadseffektivitet. Inbilla inte mig att man inte kan kombinera allt för..det har gått förr och det har man ju redan bevisat. Ställ kraven så anpassar sig faktiskt även ”marknaden” och inte tvärs om.

Förr är heller inte lika långt tillbaka som på bilden, gudskelov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar