måndag 18 januari 2010

95 000 i EU dör varje år i yrkesrelaterad cancer


Nyss nåddes jag av beskedet att ännu en brandman dött i cancer och forskare på Karolinska institutet har idag faktiskt publicerat en rapport relaterat till detta. Inte till just den brandman som mina tankar går till utan de har tittat på nästan samtliga dödsfall i Sverige som under de senaste 10–15 åren klassats som yrkescancerfall. I 36 procent av fallen fanns exponeringar i de avlidnas yrkeshistoria mot två eller fler cancerframkallande ämnen.
De vill se en diskussion om detta och länken är:http://www.dn.se/opinion/debatt/95-000-i-eu-dor-varje-ar-i-yrkesrelaterad-cancer-1.1028610
Brandmännens Riksförbund, Kommunal och andra berörda organisationer och myndigheter har ett gemensamt relaterat projekt i hur brandmännen utsätts för cancerframkallande ämnen och vad man kan göra före, under och efter för att minska riskerna.
Projektet heter ”Friska Brandmän”.

Just nu känns det tungt och detta projekt som det viktigaste i världen. Jo jag vet om Haiti och annat men jag orkar bara inte riktigt, riktigt ta till mig och ser små möjligheter att göra skillnad för egen del. Andra sköter det betydligt bättre och jag ger dem ett bidrag. Att få ett bättre skydd mot cancer för brandmän däremot, kan jag och vi göra skillnad i, och det ska vi banne mig också göra. RIP kamrat.

1 kommentar:

  1. Det är med stor sorg i hjärtat när en tidigare brandmästare och stor människa går bort i cancer innan han fick leva sitt liv som pensionär. När dessutom en annan brandmästare på samma station gick bort 2 år tidigare i cancer vid samma ålder innan pension då finns det i mina ögon ett yrkesrelaterat samband.
    Jag är stolt över att BRF har lyft denna fråga för att förhoppningsvis göra framtiden bättre för de övriga inom Svensk räddningstjänst

    SvaraRadera