fredag 15 januari 2010
Automatlarmseländet..eller
I norra Hälsingland och Hudiksvall har man automatlarmsbekymmer. Också.
http://helahalsingland.se/hudiksvall/forsahog/1.1723227?sms_ss=blogger
Vi, Brandmännens Riksförbund, är där och slåss för Hasselakårens överlevnad och lite annat med, men nu handlar det ju om automatlarm. Känns det igen? -Ante mig.
Är frågan ny? -Nej absolut inte. Varför är den frågan inte bättre löst?
-Nu börjar det…brännas.
(Kul va´, brännas, hehe, vilken lustigkurre man är.)
I Luleå skriver man; För automatiska brandlarmsanläggningar där kriterierna på konsekvens eller tillförlitlighet inte är uppfyllda kan signalen inte betraktas som räddningstjänst enligt 1 kap § 2 i Lag om skydd mot olyckor. Detta innebär att räddningstjänsten inte genomför räddningsinsats enbart på grund av en sådan signal, däremot kan räddningstjänsten åtaga sig att genomföra en Teknisk kontroll. Detta innebär att räddningstjänsten utför en kontroll av orsaken till larmsignalen och återställning av brandlarmsanläggningen enligt upprättat avtal.
Vid Teknisk kontroll åtar sig räddningstjänsten att vid larmsignal:
-Utan dröjsmål bege sig till larmande anläggning, utan påkallande av fri väg.
-Kontrollera orsaken till larmsignalen.
-Vid indikation om brand initiera räddningsinsats.
-Kontollera och återställa larm.
-Underätta anläggningsägaren om vidtagna åtgärder.
”Gogglar” man vidare kan man se lite av andras problem, också.
De är betydande. SYDÖSTRA SKÅNES RÄDDNINGSTJÄNSTFÖRBUND har ett i mitt tycke, bra arbete gjorts, men vad har andra gjort och varför ”gogglar” åtminstone inte fler. Kommer man inte ur här är ju hjälpen ctrl+alt+delete och inte an MBL§14 och det ”liksom försvinner”. Finns inget naturligt forum, central hjälp eller vad är detta och varför? -Jo då, jag har en del idéer och tankar om varför men spar dem..så länge.
Här nedan är hjälp-länken till SÖRF för hugade och jag antar att det går att ringa dem och prata i och om och runt och troligen få bra råd. Vad vet jag, men kolla ni, NI som ansvarar: http://www.ystad.se/sorfsite.nsf/Shared/EFB9BF4CA4B0F46BC12574F2004D2D29/$File/Automatlarmshantering%20S%C3%96RF%202009.pdf
Resurserna är kanske nyttjade redan när ett skarpt larm kommer, ett problem? Vika instruktioner och finns instruktioner om det kommer ett till samtidigt larm, två problem? Har man rutiner för delade styrkor och vilka fordon går ut, tre problem?
Utan påkallande om fri väg, LSO 1kap §2 arbetar man så, eller är det ett fjärde problem?
Vad händer vid en juridisk prövning för föraren som utan instruktioner påkallat fri väg vid teknisk service och vållar en trafikolycka, för arbetsgivaren dito och hur fördelas ansvaret är det problem fem och sex och ska vi fortsätta? Nej inte nu eller i en Blogg.
Det finns en hel del frågetecken i och runt detta i sanning men den största och första frågan som många inte ens jobbat med, seriöst då är; hur får vi ned detta till acceptabla nivåer eller är sanningen att vi inte vill det, av olika anledningar?
Avslutar med en ”macho-fordonsstöld” eller på temat; hur tänkte de här. Två män på väg hem från krogen stal tidigt på lördagsmorgonen en byggkran i centrala Stockholm. Men de fastnade i Klaratunneln och är nu gripna misstänkta för rattfylleri. Oavsett var man är på lagens sida må man erkänna att de nog gjort nått nytt. Innovativt eller stendumt, troligen det sista, men jag kunde trots det inte låta bli att le lite då jag läste. Erkänner, sån är jag, men det var en stund sedan jag log åt och med den svenska räddningstjänsten så .....
Vilken räddningschef blir först ut att ”låna en byggkran”?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar