söndag 10 januari 2010

Instruktion för räddningsinsats


Hej igen och jag har inte kursen för att så där snyggt i löpande text kunna hänvisa, än, så: http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Sakerhet-hem--fritid/Brandskydd-i-hemmet/En-raddningsinsats/

Här skriver MSB om en räddningsinsats, förklarande ungefär som i bilden ovan, för allmänheten? ..antar jag. "Detaljer kan skilja sig mellan olika räddningstjänster" skriver man vilket jag är den förste att hålla med om. Alltid något... gringubben håller med. Sen skriver man; "Vid den här tidpunkten har säkert också ambulans och polis anlänt. Ambulanspersonalen tar hand om eventuella skadade men är också till för brandmännens säkerhet. Därför stannar en ambulans kvar tills insatsen är helt avslutad."

Vad säger man om detta utanför våra stora städer? Polis och ambulans ÄR en bristvara och graden av bekymmer varierar i mindre samhällen och absolut i glesbygd. 1+4 är dessutom tex. 1+2 med mera och med mera, därav höll jag med. Och så var allt som vanligt. Hehe.

Vidare och till sist innan jag lik förbenat slaktat denna inlaga helt skulle jag, som fd. Verksamhetschef för en ambulansorganisation, bli galen, om "mina ambulanser" stod upptagna för arbetarskydd om ingen annan fara förelåg. Ambulanserna står ju inte heller på passning när plåtslagaren spinger på ett tak, bonden föser tjurar.... Detta är helt mot instruktionerna inom de flesta landsting sen kan man tycka vad man vill men, blåljusorganisationerna är tre och inte en och alltför ofta är inte rutinerna längre samordnade mellan de tre. Alla prioriterar annat..

Återkommer till prioriterade saker inom räddningstjänsten och övriga blåljusorganisationer och vad som där förenar fast hanteras olika. Sen, för mat och äta, prioriteras nu.
En favoritsysselsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar