torsdag 31 mars 2011

Brandmän attackerades med stenar


Brandmän attackerades med stenar - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt Björn Vinberg och hans kollegor hade precis fått igång brandpumpen när bilen attackerades. – Då hör jag vrål och skrik och så kommer cirka tio personer och kastar mot oss. Jag hör hur det smäller till någonstans och sedan så landar det en gatsten framför mig och rullar mot mig, säger Björn Vinberg. Trist, är dagens underdrift.

Ekonomistyrningsverket, ESV, bedömer att statens budgetsaldo visar ett överskott på 45 miljarder kronor 2011. Vidare att kommunsektorn väntas uppvisa ett starkt resultat i år, 9 miljarder kronor. Den ekonomiska återhämtningen medför goda skatteintäkter och nästa år spås resultatet öka ytterligare, till 12 miljarder kronor. Längre bort i prognoshorisonten, 2013-2015, bedöms överskotten i staten och hela den offentliga sektorn bli stora. Under dessa år antas ekonomin utvecklas ungefär i takt med sin potentiella tillväxttakt. Då skatterna utvecklas ungefär i paritet med ekonomin men utgifterna måttligare genererar detta ett med tiden starkare sparande och saldo", skriver ESV.

Jag funderar på hur man skall kunna bortse och negligera ESV och/men även Finansministerns prognoser vid SKL/Pacta och ute i kommunerna vid lönerevisioner, avtalsförhandlingar, nedläggningar, omorganisationer av bara ekonomiska skäl. Och lite sånt.. Hade´

1 kommentar:

  1. Tragiskt att läsa om stenkastning och stölder ur räddningsfordon. Jag skrev själv en artikel om detta 2009 på www.newsmill.se Läs den här
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/13/bilbrander-och-stenkastande-pyromaner
    Med vänlig hälsning
    Tommy

    SvaraRadera