lördag 5 mars 2011

Sport


Ett intressant fenomen dyker upp då miljöpartiets Eric Böwes kräver korten på bordet om Leksands kommuns uppgörelse i rekonstruktionen av Leksands IF. Det är Dalarnas Tidningar som skriver om detta och det visar lite på svårigheter, olikheter och att oavsett vad man skriver tycker och kanske rent av lagstadgar så finns det ”interna problem”, eller möjligheter, att ta hänsyn till. Eller åtminstone försöka förstå. Jag ler lite när jag tänker på den föreläsning jag skulle genomföra för drygt 20 år sedan och fick för mig att skämta till det med att som introduktionsbild ha Brynäs IF:s logga i bakgrunden. För dala-ambulansen. Här är kommentaren, dvs ”fenomenet”: ”Själv är jag urtrött på alla utbölingar som kommer till Leksand för att styra och ställa i frågor som de inte begriper. Leksands kommun, liksom Leksands IF, bör styras av riktiga Leksingar som förstår kommunen och kommuninnevånarna och inte minst som förstår Leksand IFs betydelse för kommunens plats på kartan. Gör vad ni kan för Leksands IF. Det kommer att betala sig.”

Om jag säger att 1+1=2 kan det i olika sammanhang vara mer eller mindre sant beroende på till vem och vilka och i vilket sammanhang och om någon annan säger detsamma. Vet man om det är det inget problem och det går att hantera redan innan man påstår nått så dumt eller smart men om man inte tänker på det, blir man ibland.. häpen. Jag har slutat häpna utan ler mer och ofta inombords. Inombords är att ”hålla masken” och det är bra i mitt jobb.

Sen flinar jag lite åt gårdagens sport-snackis också och jag menar naturligtvis om Petter Northug är en gris eller inte. http://www.expressen.se/sport/2.701/langdskidor/1.2353379/svt-profilen-om-northug-han-ar-en-gris Tänk tanken tvärt om och om Hellner gjort en stoppsladd, vänt sig om, och sedan klivit över mållinjen. En svensk. Jo vi hade säkert jublat, åtminstone jag, men det gjorde jag faktiskt ändå. Både åt Northugs överlägsenhet och image som åt vår silvermedalj. Han ÄR skidornas Zlatan och jag tycker det är kul. Tack för spänningen och uppvisningen och sport ska väl förbrödra och ..försystra?

Men..sen svarade jag inte riktigt så till min norske kamrat som skickade detta SMS; Hvem er Hellner??? Mu-Ha-ha, Northug rocker i løypa. Man får ha lite överseende med att de inte kan missa i alla sporter, och det hette ju Svensk-norska unionen och inte tvärs om mellan 1814–1905, och visste ni att Norge har ett ishockeyförbund och att det är ”sluttspill om Norgesmesterskapet”, just nu? Så är det, men varför? Sen är ju snart snön borta och vad gör ni då-då..HAHA!

Visste ni att det finns underökningar som visar att om man ser på och tänker sport förbränner man upp till 10% mer, alltså ett slags bantning i mini-tanke-format. Idag tänker jag "banta" en hel del. Heja Brynäs! och Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar