tisdag 22 mars 2011

Tunnan kunde och vem är FI


http://thelightthatsaveslives.com/index.html visar en nödbelysning för hemmet i kombination med brandvarnare. Kan det vara nått?
Bra ide och så vidare, men priset, 90 dollar. Om du inte är amerikansk brandman då får du en rabatt på 21 dollar. Inget konstigt alls. I USA.
Iden är klockren och jag hade nog slagit till då jag har lite svårt att motstå ”nyttoprylar” om jag fått den för ”amerikanskt brandmannapris”.
Men, jag har mailat dem så vi får se om jag duger som svensk.

En annan svensk, innan han föreslogs till partiledare reagerade över den svenska krisberedskapen: http://www.aldabergr.se/1320/hakan-juholt-s-kraver-battre-krisberedskap.html/ Innebär då detta att Håkan Juholt (S), kommer att driva dessa frågor eller kommer då längre bort ju närmare makten man kommer? Vi får se och vi testar väl honom lite så det klarnar. När och om han blir lite varm i kläderna.

En annan politisk fråga är då Libyenproblematiken och enligt SvD och DN kommer Sverige med stor sannolikhet att få en förfrågan från NATO om att delta med stridsflyg i FN-insatsen. Enligt Ekot så har Försvarsmakten redan lagt fram ett förslag att skicka 8 stycken Gripen för att deltaga i operation "Odyssey Dawn", d.v.s. att etablera en NFZ - No Fly Zone. Ooops? Allt hänger nog på om regeringen vågar riskera nästa val, vad media kommer tycka och skriva att samhället, vi skattebetalare och svenskar vill och tycker, efter någon media-beställd SIFO kanske... Eftersom Sverige inte, som Norge och Danmark, är med i Nato så finns naturligtvis frågetecken om hur en svensk flyginsats ska/kan genomföras men ytterst är det en fråga om politisk vilja och kanske det rent av en chans att sona 1939. Alltså att våga hjälpa till att sätta stopp för en annan tyrann nu än Hitler då.
Eller nått? Vi har gjort det förr faktsikt för statsminister Tage Erlander beslutade 1961 om att sätta in svenskt stridsflyg i Kongo på begäran av FN:s generalsekreterare Dag Hammarskjöld. Sverige hade inom tio dagar fått ner fem J-29, Flygande tunnan, till Kongo som snabbt slog ut hela utbrytarrepubliken Katangas flygvapen. Detta var alltså möjligt för 50 år sedan, medan Sverige ännu bedrev neutralitetspolitik. I dag är vi med i EU och är partnerland till Nato. Jag grunnar fortfarande och vet inte riktigt än vad jag ska tycka om än jag lutar åt ”verkstad och inte bara prat” just nu vilket nog framgår.

Prat däremot är det mycket här nu, då jag går en utbildning i internationell arbetsrätt och kompletterar mina kunskaper i framförallt EU-lagstiftningen. Otroligt bra, och jag har fått många, många nya idéer så huka er. Till sist så har jag lärt mig ett nytt slags "administrativt nödbegrepp", social kvotering. Det kan man nog slänga in lite varstans och som det passar. Det är räddningschefen i Rsyd som tycker det passar, tillsammans med FI, som nu debatterar detta i Skåne. Om Rsyd har jag skrivit mycket men om ni är intresserade av FI finns de tex på http://www.feministisktinitiativ.se/ Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar