torsdag 3 mars 2011

Om helvetet fryser till is


Jag har en del kamrater som jobbar åt ”kassan” och många år har gått nu sedan Försäkringskassan förstatligades. År av oavbruten kamp mot klockan när det gäller att få en organisation som fungerar och i bästa fall, fungerar bättre och effektivare än innan. År med ett ständiga chefsbyten på högre nivåer, ofta nästan som ett rollspel där man byter titlar med varandra. År av misströstande försäkrade som undrar var deras ersättning tog vägen. År med en allt högre andel ärenden som anmäls till JO på grund av för långa handläggningstider. År av en kvalitetsförsämring i ärendehandläggningen vi tidigare inte sett maken till. År av konstant misstro till ledningen och dess kompetens att få organisationen att fungera. År av ständigt nya brandkårsliknande organisationslösningar och enormt dyra IT-lösningar som skulle ”medge” men i mycket försvårat.

På ”tapeten nu” är att möjligheten till spontana besök försvinner. Långtidssjukskrivna och funktionshindrade som har personliga handläggare ska fortfarande kunna boka möten, dock inte i servicekontorens lokaler som ofta sker idag. ”–Men tack vare bärbara datorer kan handläggarna nå ärendena var de än är, hemma hos klienten, på ett café eller var de kommer överens”, säger Kerstin Holst, Försäkringskassans regionala informatör i Kristianstad.
Större så kallade lokala försäkringscentrum blir också kvar.
Kassans generaldirektör Adriana Lender kommenterar i ett pressmeddelande "Vi har haft stor press på oss från regeringen att ta fram förslag till en åtgärdsplan och jag beklagar att man inte vill vänta på effekterna av vårt arbete med automatisering och självbetjäning".

Hur länge då Adriana, tills helvetet fryser till is? För omorganisationer, och rader av nya försäkringsregler har Försäkringskassan fått extrapengar fortlöpande sedan 2003 och automatisering och självbetjäning har varit i så många projekt och kostat så mycket att såväl projekten som summorna glömts bort eller mer korrekt, gömts byråkratiskt effektivt .
Försäkringskassan är inte världens mest effektiva organisation. Enligt den senaste årsredovisningen minskade produktiviteten förra året med drygt sex procent och kostnaden per ärende ökade. Det kan betraktas som rimligt att åtta år efter sammanslagningen så borde de värsta barnsjukdomarna vara över och att de vinster man skulle göra med stordriften börjar visa sig. Alla myndigheter ska ju effektiviseras och bör just kassan stå utanför? Därför minskar anslaget med 150 miljoner i år och lika mycket nästa år. Det kan också betraktas som rimligt. I takt med IT-utvecklingen och alltfler automatiserade tjänster bör Försäkringskassan kunna jobba mer effektivt än tidigare. Man lovar dock att bokade tider med handläggare inte ska påverkas. Däremot blir det inte möjligt att spontant besöka Försäkringskassan men det kanske många av kunderna kan klara sig utan. Eller? Inte alla, jag vet och förstår men de grupperna torde man lätt kunna göra undantag för och lägga i filen ” boka möten” …kanske, men jag tror, kanske mer hoppas, att detta är beslutsfattarnas svar på kassans otaliga skott i foten. Ett sätt att sätta press och få leverans i en högadministrativ organisation där flödena flyter som lava men rubrikerna och skenet verkar vara som om det vore vulkanens mitt.
Nästan dagligen möts av just dessa absurditeter som i mycket måste vara, och ska vara, tjänstemannens tolkning, men måste man gå så långt och var finns det sunda förnuftet?

Vad har egentligen blivit bättre?
Vad har blivit billigare?
Vad har blivit effektivare?
Och framförallt, vad har blivit sämre?

Finns det svar och lösningar och hur går man vidare tror jag statsmakterna vill ha svar på och det lär de få. Debatten är i full gång och även jag skriver ju om det och frågan är nu, har detta nått med räddningstjänst att göra? Jo för våra misshandlade deltidare i detta system och för en hel del enskilda medlemmar som vi hjälper men man kan även dra paralleller mot en och annan överbyråkratiserad kommun och räddningstjänstorganisation. Så här går det förr eller senare när någon fått nog, då kommer det ett skrämskott eller rent av ett anfall mot hela organisationen. Hade´

1 kommentar:

  1. – Ibland lägger myndigheter förslag som de inte tror är genomförbara, för att få mer pengar, det är en klassik väg att gå. Hur det är i det här fallet vet jag inte. Regeringen har inte hunnit diskutera saken, sa Göran Hägglund,(KD). // BRF-Peter

    SvaraRadera