söndag 6 mars 2011

Att räkna ut det..


Den hemliga spaningen slutade med storbrand - Sverige - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt
..och han kan ha kostat samhället en miljard. En miljard?! I snart tjugo år har polisen lagt ner enorma resurser på att få fast den misstänkte mordbrännare som går under öknamnet Gryningspyromanen. Jag har skrivit flera gånger i och om detta och i mycket är det som den värsta komedi. Om.. det inte vore så allvarligt. Fiaskon som förklaras med ; ”-Jag kan inte säga något för då avslöjar jag våra spaningstaktiska metoder” och sammanfattas med svårigheter som; 1. Bevisen brinner upp, 2. Domstolarnas bedömning samt 3, han är svårspanad. Jag skulle nog heller inte säga så mycket.

Mer i samma tanke, räkna fel eller felberäkna: http://www.skanskan.se/article/20110305/LUND/703049796/1004/-/helikopterplattan-haller-inte-mattet och med facit i hand ligger det nära till hands att kalla helikoptersatsningen i Lund för ett stort fiasko skriver man. Men biträdande chef för Skånes universitetssjukhus håller inte riktigt med. – Om man säger så här – helikopterplattan blev färdig 2004. Vad man visste då var den dimensionerad för de helikoptrar som flög, säger han. Helikopterplattan i Lund kostade 40 miljoner kronor och togs i drift i maj 2004. Då räknade länsstyrelsen med 200-1000 helikopterrörelser om året. Förra året blev det..22. Tjugotvå! Bondmatematiken säger då, om vi förutsätter 22 landningar/år x 6 år vilket är 132, delat med 40 miljoner ger drygt en kostnad på 300 000 kronor per landning. Kan man räkna så? Nä inte riktigt men lite intressant är det att få saker i olika sken och sammanhang.
Och kan Länsstyrelsen räkna fel..så kan väl jag. Eller hur? Nu ska vi se upplösningen på Vasaloppet och jag hejjar på alla utom en norrman idag. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar