torsdag 17 mars 2011

De brinner för jobbet


De brinner för jobbet på räddningstjänsten - - Nyheter - Piteå-Tidningen -

I Piteåtidningen läste jag, ur faktarutan, att Räddningstjänsten i Arjeplog är organiserad som deltidskår med 27 deltids- och tre heltidsanställda. Deltiderna räknas som 25-procentiga tjänster. I det ingår en veckas jour och minst fyra timmar övning per månad. För utryckningar utgår extra ersättning. Räddningstjänsten är uppdelad på beredskapsstyrkor om sju personer i varje. Jouren täcker alla dygnets timmar året runt.

Att de brinner för jobbet och har ett härligt engagemang visar resten av artikeln som jag tyckte visar en hel del av vad det egentligen handlar om, ett oerhört bra gäng som tillsammans löser i princip allt som ”samhället” ställer till och ställer dem inför. Sen har jag personligen en förkärlek för just Arjeplog och den fantastiska naturen, fiskevattnen och jag har varit dit och försökt lura rödingar otroligt många gånger sedan 35 år tillbaka. Mycket av mitt liv sen är färgat av just detta och jag ”togs med och lärdes upp” av äldre kamrater som fortfarande är mina mentorer och kamrater. Hårdhänta sådana :-) för det går inte i en karg natur att bara hänga med, man måste göra sin del. Lite som livet självt fast i koncentrerad form. Tack alla och tack Arjeplog och jag gör vad jag kan för att ”betala tillbaka” och att detta gjorde mig till en "fiske-idiot" ser jag som en fördel och en ynnest. En återhämtning och ett kärt nöje i kombination.

”I tjänsten” har jag varit upp en enda gång och då på ett Förbundsstyrelsesammanträde på 90-talet hos Alf och ..Bente? Affe var klubbordförande och satt i FS och hade en testanläggning för bilar som huvudsyssla och.. jag vill minnas vi hade en pimpeltävling med. Mest minns jag nog den för jag kom direkt från en storbrand och var så trött att jag använde de andras redan uppborrade hål och jag behöver väl inte skriva er på näsan vem som vann? (Jag har bildbevisen kvar till fd. Ombudsmannen Sören Storms fiske-nesa. Hehe.) ”Lugnt och skönt” för BRF i Arjeplog alltså och det brukar vara så där det fungerar.

För Brynäs fungerade det inte igår och ett drällande med pucken 22 sekunder från slutet avslutade säsongen, 3-4 mot Färjestad och så kan man slappna av då. Ett tag. För snart drar fotbollen igång och ska Gefle IF överleva ytterligare en säsong? Tveksamt objektivt sett men med Gävle-ögon, självklart, klockrent, inga problem men just nu är det lite ”sudden death” ett tag i Gävle-idrotten och det känns bra, så man kan ”ta igen sig.” Föresten och till sist i detta varför går det så bra för AIK? Har ni tänkt på vilka som tränar, varifrån de kommer? En liten seger är också en seger och aldrig trodde jag att jag någon gång i livet skulle hejja lite på..AIK. Men, man ska aldrig..och sånt lärde man sig också på fjällsluttningarna under vindskydden i Arjeplog. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar