måndag 28 mars 2011

Miljonbygge ger Baudin lägenhet


Miljonbygge ger Baudin lägenhet - Kommunalarbetaren är ett miljonprojekt men det är även den fråga jag fick i helgen om lönesättning.

XXX tar ut MER ÄN EN MILLION KRONOR om året i lön visste du det? Mina 200 kronor är för mycket för den kommunala ekonomin och för det extra uppdraget jag nu bryr mig xxx i men att sko sig själv på skattebetalarnas bekostnad det är tydligen inga problem. Jag har jobbat i 22 år och har en lön på 23 400 kronor.. Och lite till skriver en frustrerad brandman som inte är …nöjd, med tingens ordning. Jag förstår honom men samtidigt har jag personligen inte något emot om folk tjänar pengar och heller inte om en chef gör det för så ligger dels systemet och ”bra karlar ska ha bra mat” gäller naturligtvis lika för kvinnor men talesättet är äldre än lönesystemen. (1miljon = drygt 83 000.-/mån + Po och lite övriga förmåner så kommunens kostnader är, egentligen, 1,5 miljoner. Nu ingår ju inte ”fri träning” i de flesta administrativa eller i chefstjänsterna men det brukar ingå i avtalen i form av Hälsosatsningar och gymkort etc.)

Det jag menar är att lön är ett konkurrensmedel bland flera och vill man ha kompetens och kvalitet, även på de yttersta posterna, får man betala. Men, då får de också LEVERERA och ta sitt ANSVAR. Att ha en medioker eller kanske än värre, en usel chef, som hänger med andra i löneutveckling för att ”de får” eller som man försöker göra mer duglig, ”motiverad”, med en bra lön, det är något annat. Är man inte motiverad ändå ska man inte vara i den här eller någon annan organisation för en bra chef/ledare brinner för det han/hon gör. Men åter till brandmannen:

Jo jag förstår honom absolut men det har liten relevans till chefens lön i sig utan ska man jämföra ska man göra det mot likvärdigheter. Då förstår jag honom ännu mer och det är näst intill skandalöst på sina ställen, upprörande på andra men bara otroligt trist på andra. Hur har det gått för blåljuskollegorna, andra relaterade yrken och varför och finns det några röda trådar i löneeländet för svensk räddningstjänst? Ja. Mer skriver jag inte, men vore jag fortfarande aktiv brandman satsade jag på och engagerade mig för ett vinnande lag; Brandmännens Riksförbund. Varför skulle någon annan göra något de inte gjort förut? Svara gärna på den enkla frågan och kommer ni på något bra är jag minst sagt nyfiken, men otroligt skeptisk, då det hitintills handlat om ”retorik och befästa” än något ni sett eller ser praktiskt i tex. lönekuverten. Era lönekuvert.

Jag tror jag kommer svara ”Brandmannen Charlie 52 år” lite så, men förkortat, där jag också kommer att påpeka att han faktiskt ”bara” varit medlem hos BRF enligt vårt medlemsregister i 7 månader och får ge sig lite till tåls. Vad hade hans ”gamla fackförbund” gjort i 21 år och 5 månader före detta. Det är ju mycket de fackliga pengarna ska räcka till om man tillhör ett politiskt parti och även ska organisera sig internt på ett bra och relevant sätt och måste lägga kraft på att stoppa nya fräscha initiativ. För mig är det nästintill ofattbart att en del inte ser den tydliga skylten för vägvalet till en bättre framtid. Vad har hänt, vad händer och hur vill jag att det ska bli och kan jag påverka det? Ja, hos vissa enkelt för där, dvs här, gör DU som BRANDMAN skillnad. Inte undersköterskan. Brandmännens Riksförbund är facket för bara brandmän det enda svenska branschförbundet. Globalt har våra brandiskompisar det så generellt och är tex. polisen en starkare grupp än oss i Sverige? Varför? Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar