fredag 1 april 2011

15 minuter från Eslöv..


..och vart ska du idag då det verkar vara en hel del flängande nu sa grannnen. Och det är det. Men kul. Jag har en hel del ärenden där jag tyvärr slås av att uttrycket; "i bred politisk enighet" i Sverige kan vara direkt utbytbart mot "utan närmare eftertanke" där en tjänteman stått för tanken, sin tanke, och övertygat politiken. De ytterst ansvariga. Sen fick jag frågan igår av en konsultkollega, (jo jag har en godkänd bisyssla), om jag kände till någon "utomstående konsult" han kunde anlita för Risk och Sårbarhetsanalyser som kunde komplettera hans.."konsultstall". Jodå sade jag och började rabbla namn innan han avböt mig med en till fråga, med vilken metod och hur säker är de analyserna och är de ackriditerade på något sätt. Sen följde en lång diskussion om metoder, evidens, tillförlitlighet, ansvar och vad egentligen konsulten skulle leverera. Det är olika och till viss del bör det vara olika men vilka delar är till viss. Här kan man få ont i huvudet så vi släpper detta idag och konstaterar annat politiskt när man är i den svängen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12809315.ab så skriver man om fallskärmar inom ”partiet”, Mona Sahlins, och i http://www.ka.se/index.cfm?c=96664 fackets samverkan. – Det är inte frågan om i fall samverkan ska fortsätta utan hur, som Kommunals ordförande Annelie Nordström formulerade det hela. Vad skönt att BRF inte är partipolitiskt bundna kan jag tycka för detta tycker jag inte om.

http://www.skanskan.se/article/20110401/LUND/110409994/1012/-/falsk-brandman-greps-for-bilstold Vid halvtvåtiden natten mot fredagen avvisade vakterna på Sturup en man som uppträdde bråkigt på flygplatsen och larmade polisen om en ”spritluktande brandman”. Mannen hoppade då in i en bil från Räddningstjänsten Syd, stoppade en taxi?, men fortsatte sen till Lund. Där greps han. Virrigt och svårförstått?

Jo, men i http://www.skanskan.se/article/20110401/NYHETER/110339946/1005/-/ingen-fet-mat-for-vardanstallda redogör man för att det är klart med fettavtalet för vårdanställda och kanske vi skriver på idag. Det har hängt upp sig lite gällande ersättningsmedlen för socker, sorbitol och sackarinnatrium. Stora doser av sorbitol kan ju ge upphov till diarré och är det rätt att dra en karensdag då? Nej tycker vi och det här är en avgörande fråga. Skitviktig faktiskt. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar