onsdag 20 april 2011

23-åring nekades ambulans – avled


23-åring nekades ambulans – avled senare av mjältruptur - Dagens Sjuksköterska Oerhört tragiskt men hur funkar det?

Vid intervjuerna i ett sjukvårdsärende använder larmoperatören ett medicinskt index som intervju- och beslutsstöd. Detta har tagits fram i samarbete med Svenska Läkaresällskapet och återspeglar den medicinska professionens syn på prioriteringar inom ambulanssjukvården. Indexet är integrerat i en teknisk IT plattform och med dessa hjälpmedel identifieras den uppringandes hjälpbehov och ger ett kvalificerat beslutsstöd i prioriteringen. På samma gång sker en dokumentation över ärendet. Vidare finns alltid tillgång till högre medicinsk kompetens i form av sjuksköterskor och läkare och under senare år har flera landsting/regioner tecknat avtal med SOS Alarm om att all ambulansprioritering ska ske av sjuksköterska. Arbetet sker enligt handboken för patientsäkerhetsarbete från Socialstyrelsen och det finns en skyldighet att ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet under samma myndighet. Felaktiga bedömningar och där det finns en medicinsk risk, kan hamna och hamnar under Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och det finns en skyldighet att själv anmäla fall som är tveksamma, enligt en så kallad Lex Mariaanmälning.

Men... det blir fel, ändå, vilket alla inom branschen är medvetna om och hela tiden jobbar med, och då blir man ju så klart nyfiken, då Rsyd infört ett system som beskrivs av dess chef så här:
"Vårt förebyggande och föregripande arbete ger resultat: Antalet utryckningar har minskat dramatiskt mellan 2009 och 2010. Den främsta anledningen är införandet av larmbefäl som sitter i SOS-centralen. Uppgiften är att prioritera inkommande larm, stödja den enskilde tills styrkan är på plats och stödja utryckningsstyrkan med information mm. Under 2010 räknar vi med att ca 5-600 inkommande larm antingen resulterat i en åtgärd av den drabbade eller av någon annan, eller i ingen åtgärd alls. Det positiva i detta är att beredskapen för ”riktiga” olyckor ökar och övningar, hembesök och annat arbete inte behöver avbrytas. Jag menar att detta visar att vi både är på rätt väg och att vi delvis lyckats med några av våra föresatser:
•att minska antalet olyckor och bränder,
•att den enskilde ska göra mer,
•att vår arbetsmiljö ska bli säkrare och bättre."


Katastrof-Karre högg i sin kommentar; Intressant att en räddningstjänst i alla börjar tolka och följa lagen om skydd mot olyckor. finns det en förteckning över vilken typ av händelser der är som Rsyd inte åkt på ? I så fall vill jag ha den. Att en bättre larmhantering skulle minska antalet olyckor och bränder är dock tveksamt. Händelsen har ju otvetydigt inträffat eftersom uppringarna har behövt hjälp. Det är ju själva utryckningen som minskat. Det enda som minskar olyckor och bränder är kunskap, information och utbildning.

Jag höll med Karre, igen, och skrev utifrån min erfarenhet från det inledande stycket i detta inlägg, och där det finns en skarp myndighet då det går fel och som aktivt är med och styr upp saker före, och delger andra organisationer vad som sker och varför, alltså Socialstyrelsen: Jag är positiv till detta i grunden men också intresserad av statistiken, kvalitetsdokumenten/manualerna som ger direktiven i hur, när och vad era larmbefäl agerar. Inom sjukvården finns liknande och det var och är ett himmla sjå att få till ansvarsfrågorna, bland annat, vill jag minnas. Samverkar ni med andra organisationer, är MSB på banan, är andra frågor och jag ser gärna lite mer info eller finns den någonstans på er webb?
Men, jag har inte fått nått svar. 5-600 inkommande larm är cirka 10% av totalen om jag inte missminner mig på den totala statistiken. Generellt ligger man nog på 25-30%automatlarm med och kan man dessutom kapa de med, säg 10% där också, ja klart att det finns ett intresse. Om, och ett stort OM, man kan göra detta på ett säkert sätt. Detta är så otroligt laddat och självklart för medborgaren, när jag ringer 112 kommer det hjälp, att ett enda fellarm kan välta hela tanken. I princip.

Därför borde MSB vara med som ägare/förvaltare av lagstiftnigen för någon form av insyn och delaktighet bör vara på sin plats så vi inte får helt olika regler och planer i olika delar av Sverige och så det går att utveckla deta eller delar i detta till och i flera organisationer. Evidens och kvalitativa planverk. För alla. Men jag upprepar. Jag är riktigt positiv i grunden men misstänksam och tveksam till implementeringen av ny verksamhet på detta sätt och, till detta utfall, minus 5-600 larm, om de nu inte bara står för brinnade papperskorgar. Men gör de det ska man kanske byta bransch och börja sälja..papperskorgar. De lär gå åt, ända tills de står mot en vägg tex., då blir det "ansvars-diskussioner". Är det den enskilde operatören eller organisationen som ansvarar och hur är det tydliggjort. Före. Också. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar