söndag 10 april 2011

Eslöv-"bekymret"


Känns det igen, var det förväntat och hanterar Rsyd Eslövproblemen som många trodde?

Först lite introduktion från grundboken i kommunikationsstrategi.
Som kommunikationsstrateg tar du fram strategier för opinionsbildning, driver större kommunikationsprojekt, skriver debattartiklar och webbnyheter samt är bollplank och stöd för olika kommunikationsaktiviteter. Din utmaning blir att tillsammans med ditt team: - Hjälpa ledningen att utveckla och kommunicera verksamheten, - omvärldsbevaka för att ge förvaltningsledning och verksamheterna möjlighet att ligga steget före, - stödja ledning och verksamheter i mediekontakter. Kommunikationsstrategen leder och arbetar tillsammans med kommunikationsteamet – en grupp som, utifrån sin stabsposition, arbetar konsultativt mot förvaltningsledning och verksamheter. För att klara jobbet behöver du ha en relevant utbildning med inriktning på marknadsföring, kommunikation, beteendevetenskap, pedagogik eller journalistik.
En kommunikationsstrateg är alltså organisationens ”propagandaminister”, ett slags ”lobby-expert och tillrättaläggare av orden”. Före, under och efter. Före om någon aktivitet eller process ska genomföras. Under för att stödja att delmålen och strategin följs som planerats och efter, för att kort; förklara vad bra det blev.

Jag har stor förståelse för detta och inser svårigheterna i yrket och det stora problemet är när det inte blev bra. Då handlar det alternativt om att vidhålla den ursprungliga strategin, -”jo det är visst bra”, eller att lindra skadorna. Sällan, alltför sällan handlar det om ett erkännande, åtminstone i de första skeendena. Tänk lite Bagdad-Bob och ”allting går att sälja med mördande reklam - kom och köp konserverad gröt”. Men nu är det inte riktigt fullt så illa, eller bra, beroende på vem man är, för vissa saker ÄR bara. Är fakta, finns, har hänt. Då kan man välja att lyfta annat och att vara offensiv i en relaterad eller kanske helt ovidkommande fråga. Göra den större än grundfrågan och hoppas på att den blåser över och bort. Eller, till någon annan. –”Jovisst vi har ju ett problem men de där borta har samma och dubbelt och att de som inte ens har ordnat den frågan heller kan..”

Den 7:e kom, ingen gjorde fel och ett ”statistiskt underlag” http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1434099/Ingen-gjorde-fel-nar-90-aring-dog.html

Den 8:e kom, titta här då ”stora framgångar”
http://www.skanskan.se/article/20110408/MALMO/704079816

Jag avslutar med ett citat från http://blogg.rsyd.se/perwidlundh/2011/03/24/raddningstjansten-syds-formaga-diskuteras/#comments Karre: Jämförbara kommuner med Eslöv har snabbare och därmed bättre insatsförmåga.Jag läser just nu tillsynsrapporter från olika länsstyrelser och funnit att man gärna jämför förmågan mellan lika stora kommuner. Jag kan också konstatera att 1+2 styrka heltid oftast kompletteras med insatsledare i beredskap och deltidare med fip-bil på 90 sek. Enkelt, bra , trovärdigt och omtanke om kommunens medborgare, besökare, verksamheterna – ja , alla ! Egentligen kan jag inte riktigt förstå varför man inte löser Eslövs ( och Lödde) problematiken. Det kommer ju alltid ett facit i efterhand. Alltid. Och återigen: vad tycker politikerna ? Tryck på att någon ansvarig säger någonting och kommer med ett förslag.

Det fungerar skriver ledningen och visst men fungerar det bra och är det säkert ska bilden illustrera. Nu väntar jag bara på titta-på-dom-då artikeln men den blir kanske svår relaterat till vad Karre anfört men då kan man ju skriva om annat. Det var ju länge sen Rsyd och Per Widlundh försökte beskriva BRF;s syn på kvinnor inom räddningstjänsten tex. Flera veckor faktiskt och det brukar vara en bra ”avledare”. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar