fredag 29 april 2011

kolesterol och fiske


På väg hem från Ungern och det blir en del inlägg om det sen när jag har allt material samlat men på DN Debatt skriver man att ”Högt kolesterol är ofarligt för kvinnor och friska män” Ha, vad var det jag sa och sagt. http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-friska-man och med ljumma känslor tänker jag lite på den företagsläkare vid räddningstjänsten som höll på att behandla ihjäl mig.

Han hittade nämligen ”något förhöjda” kolesterolvärden vid den årliga hälsokontrollen och trots att detta var bättre än året före beslutade han att det var dags för krafttag. Efter otaliga hjärt och kärlundersökningar, en del med radioaktiva isotoper samtidigt med maxade arbetsprov, konstaterade sjukhuset att man hade, en då, kärnfrisk 30 åring. Sjukhuset alltså, inte företagsläkaren. Han skulle bara hitta något och gav sig på njurar, lever och: -Aha, du har fått ett diskbrock! -Jo men det är en arbetsskada efter en bussolycka där jag… -Bra, bra då behandlar vi det och med elstötar och massage och vi har en nya anläggning som..I över ett år höll jag på och undersöktes totalt och var nog vid den tidpunkten en av Sveriges mest undersökte friske person som dessutom medicinerades med kolesterolsänkande läkemedel. Artikeln avslutas med; I dag har antalet statinbehandlade människor, (de kolesterolsänkande läkemedlen), i Sverige för länge sedan passerat en halv miljon och en stor del av dessa utgörs av friska människor vars enda ”sjukdom” är högt kolesterol. Dags att ta hänsyn till vetenskapen?
Jag gjorde det för 20-år sedan och har inte ätit en enda tablett sedan dess. Vidare tror jag fullt ut på ”What goes around comes around” och jag har senare i livet träffat denne doktor flera gånger. Men, då jag var jag inte ”patient”. Han är inte doktor längre, heller..

Nu ska det flygas och kastas in i en bil på Arlanda som för mig till flugfiskepremiären och det är samling, om inte vid pumpen, så i Flen på eftermiddagen. Middag ikväll innefattande byte av fiskehistorier och justering av utrustning. Sneglande i flugburkar och kanske rent av en avec till kaffet för att direkt imorgon bitti, se en gubbhög som rusar ur stugan för att få första och sen största fisken. (Jag har hittat en riktig dräparfluga i Boden som jag kommer att gömma för nyfikna fiskebröder och låta tala för sig själv. Har aldrig känt mig så säker på att kunna förlöjliga dem i lördags-middags-diskussionen, men psssst, detta är en hemlis.) Kommer jag att tänka på kolesterol något mer denna helg när det på bilden bara väntar på mig. Tror jag. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar