onsdag 27 april 2011

Snabbare med bara en vid ratten


Tjugofyra7 - Snabbare med bara en vid ratten

Jag pratade med en av fiskekompisarna som erbjöd sig att ta lite packning till helgens fiskafänge åt mig. Jag ska först till Budapest för jobbets räkning och åker direkt till premiärfisket och packningen skulle annars får vara i bilen på Arlandas parkering. Jag avböjde och då säger han; "men fluglinorna kan jag ju ta i varje fall så de inte förstörs i solen om det blir varmt". Och då slår det mig, och jag måste erkänna, jag hade inte packat upp dem än sen i höstas. Eller något annat heller mer än ställt in grejorna i förrådet. Det är gjort nu, och nedpackat igen, och vilken tur jag inte sparde någon fisk..

Jag är på väg till eller är i Budapest…då BRF tillsammans med Kommunal och SKL/Pacta, men mer om detta sen, var så säkra. I bloggen i länken ovan skriver Sandra Danielsson, brand- och riskhanteringsingenjör, om svensk räddningstjänst. Sandra är en duktig debattör och vill gärna provocera, väcka och ruska om, och vet man det borde man kanske förhålla sig till det. Jag brukar kunna göra det och det ligger i min yrkesroll men solen har fläckar och ibland är, och blir man, lite tröttare än vanligt. Det blev jag här och reagerade över formuleringen, citat; ”Jag börjar med en svår fråga: Hur många deltidare behövs för att köra en brandbil?” Mitt svar var;
..och nog för att jag vet att du vill provocera och att jag egentligen inte borde kommentera men, slumpen gjorde att jag dels inte sett detta inlägg förrän nyss och sedan faktiskt idag, blivit intervjuad av en brandingenjörsstudent gällande fackets syn på FIP-bilar. I stora drag är det som Stefan skriver och beskriver men ibland kan provocerandet gå lite för långt, och det i sin tur kan faktiskt i sig, skapa ”problem med vilja, flexibilitet och att se det positiva”. ”Jag börjar med en svår fråga: Hur många deltidare behövs för att köra en brandbil? Du skriver själv att detta ”varit en stor fråga” och varför inte behålla den där, i att ha varit, och inte sparka in dörrar som är öppna, för vissa områden/stationer helt nödvändiga. Sverige är stort, långt och olika men jag är övertygad om att ett är lika, som svar på din dumförklaring av en hel yrkeskategori. Det hade känts lite bättre med hur många brandmän..men du kanske skriver som du tänker. Det gör jag. Oftast. // BRF-Peter

I mina ”tips för blivande förhandlare inom BRF” kan man bland annat läsa:
• Var väl förberedd
• Undvik egna reaktioner, lyssna istället
• Avbryt inte
• Var inte rädd för tystnader
• Bygg upp förståelse för motparten
• Tappa aldrig fokus på egna mål
• Var trovärdig och lyhörd
• Ljug aldrig

Undvik egna reaktioner står det och i detta menas också, ”tappa inte humöret” . På fotbollsplanen får du ett gult eller rent av ett rött kort och jag delar ut ett gult till mig själv. Men, jag är, må erkännas, fortfarande lite sur för just en enda mening, "Hur många deltidare behövs för att köra en brandbil", som jag ser lite som ett norge-historie-plagiat och visst, det kan vara lite prinsesse-på-ärten-aktigt, men det tar jag. Hade´

4 kommentarer:

  1. Vi på Södertörn jublade iallafall när Sandra för andra gången på kort tid valde att säga upp sig. En person med större förakt för yrkesgruppen brandmän har jag aldrig stött på.

    SvaraRadera
  2. En annan relevant fråga i denna stenålderdebatt är hur många brandingenjörer behövs egentligen och hur kan det vara möjligt att automatiskt bli "chef" för att man läst till ingen jör.

    SvaraRadera
  3. Om man nu ska vara så förbannat fräck att man häver ur sig skandalösa förolämpningar mot Sandra officiellt på nätet ska man också vara "man nog" att våga stå för sitt namn. Sicken fegis som anonymt, bakom ett tangentbord, kastar ur sig sånt skräp. Anser personligen att det mest korrekta, av respekt för Sandra, vore att radera kommentaren. På det sättet du som anonym ger kritik har ju Sandra inte en chans att bemöta dig - men det kanske du inte vågar.

    Gällande frågan om chefsskap och brandingenjörsutbildning: det står dig (och alla de som är sugna på chefsskap) fullt fritt att också söka brandingenjörsutbildningen - nu för tiden är det inte ens särskilt svårt att komma in längre.
    Anledningen att man skall vara brandingenjör för att bli chef är att MSB anser att chefsskapet är ett stort ansvar för vilket en särskild utbildning krävs. Den utbildningen heter brandingenjörslinjen. På brandingenjörslinjen förmedlas EXAKT den kunskap som MSB anser att en chef skall ha.

    För den som inte känner till det så fanns det tidigare en möjlighet för brandmän att söka sig till brandingenjörsutbildningen i Lund (via "kvotering") för att på så sätt kunna "bli chef". Såvitt jag vet är det dock bara EN ENDA under alla år (sen 1986) som fullbordat det än så länge.

    Det går dessutom väldigt lätt att dra paralleller till andra delar av samhället. Jämför t.ex. med läkare och sjuksköterskor. Läkarna "är syrrornas chefer" även om det är syrrorna som utför stora delar av arbetet. Läkarna representerar en högre teoretisk kunskap och bär därför ett större ansvar.

    Ja - jag är också anonym! Men jag håller mig också ifrån att smutskasta namngivna personer i debatten.

    SvaraRadera
  4. Vad har intagningen till ingenjörslinjen att göra med hur lämplig man är i chefsrollen och är det synonymt med att läsa sig till att vara chef och verkligen klara rollen?

    SvaraRadera