lördag 16 april 2011

Direktör fick 16 års fängelse för olycka


Direktör fick 16 års fängelse för olycka | Nyheter | Aftonbladet Ni som tycker att svensk arbetsmiljölagstiftning är hård. Som tror att andra EU länders diton är lindrigare och/eller enklare. Klicka på länken och läs om ståltillverkaren Thyssen Krupp i Italien. Italienska domstolen dömde högsta chefen till 16,5 års fängelse för överlagt mord igår för en arbetsplatsolycka och brand 2007 i Turin där sju arbetare dog. Fyra andra chefer vid fabriken dömdes för delaktighet och vårdslöshet till 13,5 års fängelse – och en femte dömdes till tio år. Thyssen Krupp ska också betala böter på 1 miljon euro. Försvaret hävdar att domen var "politisk". Politisk?
Olyckan var en av de värsta i Italien av sitt slag och gav upphov till en hätsk säkerhetsdebatt så; ville man sätta ned foten och visa någonting? På Italienskt vis.
Vad hade hänt och framförallt vad hade vi gjort i Sverige och hade det överhuvudtaget blivit en "hätsk säkerhetsdebatt"? Jag tror mig veta svaren för det skall nog till att snuset eller surströmmingen är hotat av EU innan den knutna näven åker upp ur en svensk ficka och en politisk dom, det finns inte, eller rättare sagt; syns inte.

Räddningstjänsten larmades vid 21-tiden till en misstänkt brand i Nolby igår. Personen som larmade SOS hade då sett öppna lågor och känt brandlukt. Räddningsstyrkan i Njurunda, ambulans och polis kallades till platsen men de kunde snabbt lämna adressen. Det visade sig att det bara var några personer som grillade så äntligen; grillningssäsongen är igång. Jag ska dra fram grillen under dagen för ikväll blir det lite party-party. Problemet är bara att alla trädgårdsmöbler, en moped och diverse skrot ligger framför och före grillen. Hur kunde den hamna längst in förrådet i höstas? Måste ha varit barnen..eller hustrun. Oavsett har jag sett en ny grill, vg se fotot, en sån vill jag också ha! Nu återstår bara att förklara det för familjen. Vi ställer in semesterresan för vi måste... Här lär jag tänka till och ut några bra argument först. Jag har försökt förr men de är osedvanligt kallsinniga, nästintill omöjliga, det är liksom tacken det för att man vill höja matkulturen i hemmet. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar