onsdag 1 september 2010

Det är JAG som bestämmer..


http://st.nu/opinion/debatt/1.2289661--jag-sager-emot-
”-Normalt kommenterar jag inte media utan anser att det naturliga är tvärtom, att media kommenterar mig. Men i ledaren i söndagens ST 29/8 skriver Magnus Erixon "när inhyrda konsulter låtit yxan gå på länssjukhuset. Vem säger emot." Det ger mig anledning till ett tillrättaläggande. Konsulter är som framgår av namnet rådgivare och kan därmed per definition inte låta yxan gå. Jag är ansvarig för det som händer respektive inte händer på länssjukhuset sedan den 7 januari i år – inte några konsulter.” Sen följer en tänkvärd artikel innan avslutningen: ”-Slutligen vill jag göra ytterligare en kommentar om lokala media. Jag ser fortfarande fram emot en till 100 procent korrekt artikel. Hittills har jag inte sett en enda.” Sigbjörn Olofsson.

Ord och inga visor och det klingar lite i bakhuvudet så jag kollar vidare och kommer plötsligt ihåg: Sigbjörn Olofsson, tidigare omstridd sjukhusdirektör i Motala, fortsätter att engagera. I Sundsvall har han parallellt med kraftiga besparingar för länssjukhuset förhandlat sig till ett guldkantatlöneavtal.http://www.corren.se/ostergotland/motala/?articleId=5089854

Media, personal, patientföreningar och den breda allmänheten har varit starkt kritiska och ifrågasatt hans arbetsmetoder, framtoning och bristfälliga samverkan med både personal och fack. Vidare har han en egen konsultfirma och är då naturligtvis väl införstådd i den verkligheten som rådgivare. Även med betydelsen av deras råd och anledningen till att man tagit in dem kontra rådgivningskostnaderna.

Teori och praktik stämmer dåligt och ofta är denna rådgivning inte ett komplement och ett sätt att få ett bredare beslutsunderlag, utan helt ensamt hela underlaget. Oavsett vad personal, fack och chefer säger, skriver och tycker från lokalt håll och grundat på den lokala verkligheten och dess förutsättningar så kommer någon som köps in för att visa en annan verklighet. Som påfallande ofta stämmer bättre med de tänkta planverken. Tyvärr fattas många beslut på detta sätt och när det sen visar sig vara mindre bra, dåligt eller rent av uruselt, ja då har konsulten fått betalt och är helt utan ansvar. I praktiken. Även till stor del beslutsfattarna som stödjer sig på konsultarbetet. I praktiken.
Är detta att ha/ta ansvar eller är det ansvarslöst?

Jag tycker det kan vara både och, och faktiskt, är inte helt kritisk. (Trodde ni inte va´?) Om.. man vet vad man har att göra med och använder detta på rätt sätt. Jag har själv anlitat konsulter, blivit utsatt för konsulter och jobbat som konsult och vissa är det i egenskap av ”expert” inom sitt område och utvecklar och anpassar sig själv, sina arbeten och gör bra jobb. Andra har detta som ett välbetalt extraknäck med eller utan sin huvudarbetsgivares medvetenhet.
Och när man läser rapporterna, alltså inte bara ett arbete, kan man i princip känna igen stavfelen från det första jobbet, i det sista. Hur är det möjligt att i princip allt stämmer från det stora sjukhuset till det lilla och jag har till och med sett en ö jämföras med fastlandet. Och omvänt. Och det köptes i stora delar av de ytterst beslutande som ett påtryckningsmedel till att det faktiskt gick att förändra. (Läs spara pengar) Olika population, geografi, avstånd till och antal sjukhus, vatten i form av hav mm och mm var ointressant. Kan man ha 4 ambulanser på.. Gotland, visserligen hjälpta av en helikopter, borde man ju kunna ha 4 på ett annat ställe, Stockholm kanske.. Jo jag raljerar, drar detta lite väl långt..för Stockholm var Gävleborgs län. Och ni är med på principen i tänket och det yttersta tänket i Gävleborg stod inte konsulten för, han drog ”bara” igång det tokiga och fullständigt absurda resonemanget, som kunnat bli ett elände.

Om ni byter ut ordet sjukhus mot räddningstjänsten så stämmer det väl här med. Ibland bra jobb och ibland påfallande dåliga, och dyra. Ju dyrare ju högre kvalite´? Nähä ni, det behöver inte vara bättre kvalitet för att någon tar lite eller mycket mer betalt och tittar man sen på det material som fanns eller som kommer från tex BRF, och är gratis, en service för medlemmarna och deras lokala organisation, är det ofta minst lika bra.

För om vi, BRF alltså, lägger ett karbonpapper i alla våra och andras utredningar och byter ut ortsnamnen, klipper och klistrar lite ur vårt enormt digra material, jobbar även vi som ett slags konsulter om än gratis. Så vilka har störst erfarenhet av detta "eländesarbete" i form av re-och omorganiseringar och sett/läst mest? I särklass BRF.

Appropå särklass så åter och avslutningsvis till Sigbjörn. En ”intressant” människa kan jag tycka och jag har ett slags hatkärlek till den typen. Fortsättning lär följa, för Västernorrland och Sundsvall, och man får vid gud hoppas han och hans gelikar inte får för sig att ”hjälpa” svensk räddningstjänst. Eller så är det han som saknas?
Det vore kul att få ta en rejäl match för jag är också dryg, men jag vet om det. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar