onsdag 15 september 2010

Pengar till brandförsvaret??


Krisberedskapen i Uppsala är lika dålig som före tsunamin. Det hävdar ett företag som låtit undersöka vad som hänt med extra krisanslag från staten. Uppsala hör till de kommuner som får kritik för bristfällig redovisning och att 17,5 miljoner gått in i brandförsvarets rambudget. Där ska pengarna ha använts till bland annat lokalhyror, personalkostnader och reparation av maskiner, hävdar företaget. – ”Det är inte uttryckligen förbjudet att placera pengarna i brandförsvaret men det är inte alls dit pengarna är tänkta att gå”, säger BRM:s vd Johan Färm. Kommunalrådet Gunnar Hedberg tillbakavisar kritiken. Han hänvisar till att länsstyrelsen gör årliga uppföljningar av hur de statliga krispengarna hanterats. – ”Jag har inte gått igenom räkenskaperna men förlitar mig på att myndigheten hade slagit ner på det om pengarna använts på fel sätt. Det är ett företag, inte beredskapsmyndigheten, som står bakom undersökningen”. http://www.unt.se/uppsala/kritik-mot-krisberedskapen-1038978.aspx

Jag å min sida kan bli lite glad om faktiskt pengarna gått till ”brandförsvaret” då gör de i varje fall någon nytta. Sen är jag inte helt säker på att de gjort det om "beredskapsmyndigheten tittat" då de verkar titta åt och prioritera annat. Jag misstänker en hel del konstigheter och nu menar jag inte Uppsala, och har faktiskt fog för det, men tar det vid ett senare tillfälle då det hänger ihop med annat. I den andra kommunen.
Det går inte att täcka konstiga hål med ändå konstigare lösningar.
Det syns om någon synar. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar