söndag 19 september 2010

Trigger


I Dagensledare har jag nu då fastnat för en liten rolig, men faktiskt enligt mig, också, helt rätt, artikel: http://dagensledare.se/?cat=11&tid=8348 –”Gör som elitidrottarna inför ett viktigt lopp, skaffa dig en egen trigger inför mötet och prestera på topp när det är skarpt läge och du behöver det som bäst”, säger föreläsaren och mentala tränaren Olof Röhlander. Knepen som gör dig bäst när det gäller och tipsen som hjälper dig att leverera när det verkligen räknas är då:

1. Blunda och gå mentalt tillbaka till ett tillfälle då du fick det som du tänkte dig. Det kan vara ett möte som blev så bra som du hade hoppats, eller när du själv upplevde att du agerade på det sätt du ville.

2. När du återskapat den känslan du fick och du upplever precis det du gjorde då, knyt då samtidigt vänsterhanden eller gör något annat som gör att den känslan kopplas till en signal som du kan ge dig själv på beställning.

3. Så fort du sen har en liknande känsla, till exempel om du tänker tillbaka på liknande situationer där du fått det som du tänkt dig, koppla då även den till samma trigger, det vill säga att du knyter vänsterhanden när du har rätt känsla.

4. Inför ett möte, då vänder du på ordningsföljden och börjar med att knyta vänsterhanden för att automatiskt komma in i rätt sinnestillstånd.

5. Om inte känslan kommer automatiskt, då är det inte ännu riktigt ihopkopplat så då behövs fler upprepningar. Då kan du, som plan B, använda kroppsspråket som en trigger. Tänk dig in i en person som alltid får det som han/hon tänkt sig och imitera det kroppsspråket och den inställning han/hon skulle haft på väg in i mötet för att få en lugn, säker och trygg känsla inombords.

Nu tycker ju jag ju att Carolina Klüft har en rolig trigger men kan man härma den och passar sig den på tex. SKL/Pacta?
Jag tänker mig bort och ser bilden framför mig och..nej. Den funkar för en otrolig tjej men gör sig nog inte för ”en som jag”.
Det blir nog som jag faktiskt redan gör även i fortsättningen.
Hur och vad får ni väl själva lista ut, om ni ser mig 5-10 minuter före tex en förhandling, och jo, jag tycker det funkar.
Avslutar med ett relaterat Olof-citat; ”Du har klarat tuffa utmaningar tidigare. Du kan göra det igen. Du har stått upp för dig själv. Du kan göra det igen. Du har brutit upp från dina invanda tankemönster, skapat nya vanor och fullföljt det du sagt att du ska. Du kan göra det igen. Du har känt äkta glädje, du har skrattat så att du kiknat, du har sett möjligheter där andra bara sett problem. Du kan göra det igen. Den här gången tänker du inte låta dig hindras. Här och nu är ett bra tillfälle att visa karaktär.”

Så..nu ska jag iväg och rösta sen blir det valvakor. -or betyder faktiskt flera och är mitt jobb. Att samverka med många. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar