onsdag 22 september 2010

I..glashuset


I nya numret av Tjugofyra7 finns en hel del intressant. http://www.msb.se/Upload/Nyheter_press/tidningen/Tjugofyra7_Nr_07_2010.pdf Nollvision för döda i bränder, Rakel och IT, drunkningsproblemen,
Fystesten ses över än en gång, LBE-lagen, nya byggföreskriften och så BRF:s gamle trotjänare Herman från Dorotea som varit och räddat liv. Med mera och bland annat. I ”Fystestens” referensgrupp sitter BRF och han, den där Bergh, citeras; – Frågan är väldigt uppmärksammad ute på stationerna. Det är jätteviktigt att projektet inte mynnar ut i ”å-ena-sidan-men-å-andra-sidan”. Vi måste verkligen leverera gränsvärden.

Herman måste bara citeras också och jag riktigt hör hans klingande norrländska i huvudet när han ”klampar in som en elefant i.. minerad mark”;
-”Jag har varit med i två situationer där liv räddats, båda var hjärtstopp. Vi lägger så mycket re¬surser på rökdykning, men inte fan räddar vi ofta liv vid rökdykning. Få har gjort det, men många har räd¬dat liv vid IVPA. Det är bättre att lägga mer resurser på klippverktyg, sjukvårdsutbildning och fler hjärtstartare.”

Jag har skrivit om IVPA vid ett flertal tillfällen och BRF har varit, och är positiva och faktiskt under åren skarpt drivande för detta men, vi anser inte det är räddningstjänst utan sjukvård och vill ha ordning i avtalen och rutinerna. Inte minst, utan främst ur ett arbetsmiljöperspektiv. Sen nyttjar och utnyttjar flera arbetsgivare denna inställning till att det ”bara handlar om pengar” vilket är fel och en tråkig och onödig retorik som tyvärr säljer medialt.

Sist så har jag lärt mig ett nytt ord från den nuvarande politiska debatten: Blasfemi´ subst. ~n äv. ~en, ~er (avsiktlig) skymf av ngt som hålls för heligt eller värdefullt) och det kan ju kanske vara bra att ha ett par blasfemier på lager för framtiden, men annars funderar jag lite över hur detta ”politiska kaos kunnat slå ned som en bomb/helt oförberett.. Detta är inget man behöver vara raketforskare för att förstå skulle kunna uppstå, allt pekade på skulle uppstå, eller vad har alla undersökningar visat? Och vad gjorde man då åt det om man nu har ”oöverstigliga problem” och hjälper det att efteråt att skylla på varandra?

Folket har valt, och jag anser i sten att SD blivit invalda tack vare att de har blivit ignorerade och inte släppts in debatten. Nästan ingen har granskat deras politik men alla har pratat om deras frågor. Viket drömscenario som skapades av ett obefogat självförtroende från ”de etablerade” där märkliga prioriteringar som styrts av att makt är viktigare än politik. Med bristande och felaktig mobilisering och att folk inte längre är så intresserade av klasskampsretorik… och vi har ett nytt politiskt läge. Enkelt eller hur?

Även om Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti så är de som röstar på Sverigedemokraterna inte det. Inte alla. Förmodligen inte till övervägande del och har de etablerade partierna nått dem och gjort något för dem och deras rädslor mer än uttalanden i genren ”övergripande politiska floskler”? Vad kan man läsa i media förutom det politiskt tillrättalagda och statistik som visar helt annat än människor upplever sig se och vara med om och i? Grattis till en omvänd effekt ni som är politiskt korrekta till 110% och som inte nöjer er med det normala 100. Tror inte att ni har den självinsikten men detta ska vi ju nu leva med allihop så det är bara att ta skeden i vacker hand. Även för er. Sent ska…

Nu är ju BRF partipolitiskt obundet och i stunder som dessa känns det bra. Riktigt bra. Och enkelt må medges. Jag tycker ju att i princip hela det politiska etablissemanget har misslyckats i denna valrörelse.
–”Ja men då kan du väl inte skriva om politik" tycker då nu någon observant. Kanske. Eller kanske inte, för det bryr jag mig inte så mycket om då det dels är min personliga blogg, dels får man väl censurera mig då och/eller ta mig i örat, (jag har två) och sen, framförallt, jag respekterar SD eller mer korrekt, absolut deras väljare. Också. Vi har ett demokratiskt samhälle och får, och bör, tycka olika. För mig är ett riksdagsparti ett riksdagsparti och jag ”gillar olika” därför stödjer jag också ”Vi gillar olika”. Avslutar med en länk jag tyckte om från Birger Schlaug, av alla mäniskor: http://svtdebatt.se/2010/09/lars-ohly-beter-sig-som-ett-barn/ Djupt på slutet, eller hur? Hade´

3 kommentarer:

  1. Då var vi där igen. Vi behöver inte rökdyka så ofta, alltså behöver vi inte så bra fysik. Övrig tid så sitter ju Sveriges brandmän på röva och väntar på nästa rökdykaruppdrag som ju förmodligen aldrig kommer att komma eftersom vi är så fantastiskt bra på att förebygga eller?
    Medans MSB funderar på det så kämpar vi andra på med tunga klippverktyg, skogsbränder, djurlivräddning osv och svär tyst över de i gruppen som egentligen inte har fysik för jobbet trots att de orkar promenera i 200W på bandet varje år.
    Det låter ju på MSB som om man måste vara någon topptränad idrottsman för att klara dagens tester. När det i verkligheten räcker det med att vara en tämligen medelmåttlig motionär för att glänsa i fystesterna på många stationer. Men va fan, det vet förmodligen redan de flesta som läser här. Hur ska MSB komma till samma insikt?

    SvaraRadera
  2. Får bli ett stopp på "raljerandet" över rökdykning. Jobbar själv som brandman i en större stad och våran grupp lyckades tack vare bra fysik, bra medarbetare och bra träning rädda livet på minst två personer genom rökdykning förra året. Angående fystesterna förutstätter jag som BRF medlem att Du och Ankan jobbar för att dessa ska hålla uppe på en bra nivå och inte på en Södertörns nivå.

    Mvh

    Micke

    SvaraRadera
  3. ..och det gör vi, var ett snabbt och enkelt svar. BRF-Peter

    SvaraRadera