lördag 25 september 2010

Trams vs "Fakta"


Antalet anmälda hot- och våldsbrott minskar i Sandviken. Det visar färska siffror från Brottsförebyggande rådet, Brå. Ändå upplever många Sandvikenbor att det blivit stökigare.

”– Det är synd. Den höga otrygghetsfaktorn går stick i stäv med statistiken”, säger brottsförebyggaren Lena Brodin. Å ena sidan förklarar hon en ökning av stölder och drogbrott med att man satsar mera och då syns det i statistiken, negativt, och å andra att man satsar mera och då syns det positivt, för hot och våldsbrott. Eller omvänt, eller hur hon menar, för det går inte ihop. Sen kan en anledning till sänkning vara att man ”placerat några av de mest kända ungdomsbrottslingarna” lägger hon till. För hot och våldsbrott. Okey men vart tog resultaten för stölder och drogbrott vägen då. Har man inte kunnat lagföra och ”placera några av de mest kända ungdomsbrottslingarna” där då? Trots satsningarna menar jag. Vad menar hon och de som tolkar statistiken ”officiellt och ofta politiskt” för likande krystade förklaringar syns på många ställen. Det är svårt med statistik och speciellt om man tolkar den för ett syfte istället för i evidens och vetenskapligt perspektiv. Det kommer liksom ikapp och slår en i bakhuvudet när man minst anar det och gång på gång. Trams, var det någon som sa, och jag tycker faktiskt det när man så vårdslöst hanterar statistik och förklaringar till olika statistik. Trams igen, så har jag tyckt till två gånger. Samma ”upplägg och tanke” förs i flera medier och organisationer.

Men hos Arbetsmiljöverket är det påfallande tyst, åtminstone relaterat till vår bransch.

Annars är den första snön nu här. Både på Åreskutan och i Härjedalen har det snöat. Och en trafikolycka som "berodde på vintern och snö"??,(visste inte att vintern/snön kunde köra bil), läste jag nyss om. Nu varnar meteorologer för att den kommande vintern blir den kallaste i mannaminne. Är någon förvånad och jag väntar spänt på nästa meteorologs "insikt". Varmaste?
Jag hoppas då det tar någon vecka till oavsett och det enda jag just nu kommer på som skulle vara bra med en tidig vinter är att den kyler och fryser inne fotbollshuliganerna. http://www.dn.se/sport/djurgarden-stammer-supporter-1.1176213 så har Djurgården satt ned foten mot just dem och jag tycker detta är bra och ger rätt signaler. Kanske även en och annan signal som slår innanför pannbenet på dessa människor. Om ordspråket money talks stämmer.
Vi får se, sen nu mot jobbarhelg. Och det börjar snart. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar