fredag 24 september 2010

Jobbarhelg på g


Kåranda, kamratskap, kärt barn har många namn och jag sitter med en lite tår i ögat av glädje. ”Lyssna” på detta samtal. Jag; ”jo jag och våra arbetsrättsadvokater bedömer chanserna till att vi vinner till 80-85% då vi tittat på relaterade fall men det är inte det som oroar mig egentligen. Medlemmen kan få en lång väntetid innan vi kommer upp i rätten och med en svår försörjningsproblematik från det han har idag. Han; jo du nämnde det och vi har kollat och vi är beredda att skjuta till ett slant som ett slags lån och då skulle det ordna sig för honom under tiden. Förlorar ni så efterskänker vi detta till honom och får hjälpa till på nått annat sätt.”

Vilken otrolig ynnest och glädje att få jobba med sådana människor. Att ställa upp på en kamrat som är i svårigheter och utan att blinka titta på mig som; är du dum i huvudet, fattar du inte det självklara att vi är ett team och då hjälper vi varandra. Nä, jag gjorde nog inte riktigt det för detta har inte funnits i min arbetsgivarvärld där har jag varit under ett antal år och glömt bort delar av kamrat och gemenskap. Att den kunde vara så här. Tack för lektionen och den satt som en.. örfil och den kan jag gott ha. Och andra med och jag har sagt det förr och jag säger det en gång till, jag har ett av världens bästa jobb, vilka killar/tjejer och hur skall man rå på dem om de inte vill rås på.
Grunna på det ni, jag behöver inte, för vi är på samma sida.
Ni kan vinna kriget men inte slaget för då heter framgången samarbete och samverkan. För allas bästa. Otroligt stort hur ”man” ställer upp och hur det fungerar när det fungerar.

Ett svårslaget larm är nog: http://www.nsk.se/article/20100923/HASSLEHOLM/709239955/1125/*/larm-om-pingvin-pa-stadshus Räddningstjänsten i Hässleholm fick på onsdagsförmiddagen ett samtal där en person ringde och meddelade att det satt en pingvin på Stadshusets tak. Räddningspersonalen förklarade att pingviner bor på Sydpolen och inte kan flyga varpå uppringaren, en dam, svarade att det var just det som var problemet. Eftersom pingvinen inte kunde flyga kunde den inte heller ta sig ner. Brandkåren åkte ut och undersökte läget, men fann varken någon pingvin eller annan fågel.

I Älmhult har två bilar satts i brand vid 01-tiden i natt. Enligt vittnen sågs tre maskerade personer springa från platsen efter att ha kastat något mot bilarna. Räddningstjänsten kom till platsen och släckte branden på fem minuter och bilarna totalförstördes. Snart är det enklare att skriva var bilar inte brinner och vad är detta för idioti egentligen? Jo jag vet vad förklaringarna är och hur debatten förs, jag för den själv, men ett helt otroligt dåligt exempel på ”protest och ungdomssynder”. Älmult ska jag till i nästa vecka. Bland annat.

Tyst var det också för andra dagen i rad på Facebook som hade tekniska problem på torsdagen. Många användare kunde inte komma in eller drabbades av att sajten var väldigt långsam skrev flera medier. Måste vara veckans största I-landsproblem men nu ska det knappas och justeras det sista, sista inför en jobbarhelg i Stockholm bland annat.

Förbundsstyrelsen sammanträder denna helg och en lång rad av beslut förväntas så vi kan dra på, alltså inte i långsam utan i snabbare takt och tanke, i en del frågor och göra vissa och fler saker. Det funkar så i en demokratisk organisation. FS kontrollerar och beslutar om nya ”vad” och vi tjänstemän redovisar och klurar på ”hur” vi gjort och gör. Sen får vi två celebra besök också så det här har alla förutsättningar att bli en toppenhelg. Och..gudskelov, vann Brynäs över Djurgården igår så de tråkningarna lär också utebli. Från Stockholmarna, men hur jag som inbiten Brynäsare skall agera..det får jag klura på.
Slagläge i det mesta alltså. Hehe.. och hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar