tisdag 31 augusti 2010

Journalistik


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7691081.ab
Spårvagn körde på utryckande polis.. Okey, men vems var felet?

Dialektik, att "plocka isär", ”ett slags samtalskonst" i ett logiskt förfarande där begrepp sätts i motsats mot andra… Kommunikation är svårt det. Det finns tre huvudsakliga typer av mänsklig kommunikation, vid personliga möten: kroppsspråk, röstkvalitet och ord. Enligt forskare består sådan kommunikation:
-till 55% av kroppspråk - ställning, gester och ögonkontakt
-till 38% av röstkvalitet
-till 7% av innehållet eller orden som används. De exakta procentsatserna kan variera med deltagare, kultur, etc, men proportionerna är ofta till förmån för kroppsspråket.

En bloggkollega, ”Vän av ordning” skriver; ”Det är ju väldigt hemskt med gruvarbetarna. Och väldigt bra att alla verkar ha klarat sig. Och man hoppas ju att det kommer att gå bra. Men man är ju lite orolig för hur de ska klara sig utan att slå ihjäl varandra. Att vara instängda med sina kollegor i flera månader, vore svårt nog för de flesta av oss. Och då pratar jag inte om 700 meters djup, med allt vad det innebär. Och dessutom kanske chilenska gruvarbetare inte är den grupp som har de bästa verktygen att reda ut konflikter inom gruppen. Och då menar jag inte verktyg som hackor och borrar, utan det goda samtalet, tm. Det kanske bara är jag som har fördomar, men jag har svårt att tänka mig att de skulle säga
”-När du tittar så där på mig, så upplever jag det som att du är missnöjd. Det är säkert inte så du menar, men det är min känsla. Och jag har rätt till mina känslor” Det som talar för dem är att de inte har tillgång till alkohol, till skillnad från de flesta svenska arbetsplatsrelaterade tvångssammanslutningar.”

Jag har svårt att se ”det goda samtalet” i akut operativ räddningstjänst med..

Om man nu inte meddelar sig med ett samtal utan ”det skrivna ordet” blir det lättare eller svårare att göra sig förstådd? Svaret är omöjligt då det beror på vad som skrivs eller sägs och för vilket sammanhang och för vem eller vilka. Man måste veta mera för att någorlunda kunna bena ut det och det får bli i något annat inlägg. Kanske. Men, nog kan man väl kunna begära mera av en journalist än att skriva som om en spårvagn jagade ifatt och rammade en polisbil, men gudskelov av en nykter spårvagnsförare. Och om det var så, då vill man veta mera. Enkla saker som hur gick det till? Egentligen?

Nu var det ju Aftonbladets stjärnreporter som tidigare skrivit artiklar som ”Vaccinerade sig mot influensa kan nu bara gå baklänges” och för att knyta till gruvarbetarna ovan så ska tydligen överlevare från flygkraschen i Anderna (inspirationen till filmen Alive) kallas in som experter. Stjärnreportern skriver då om detta också; ”Kannibaler på väg till gruvarbetarna”. Detta ändrades efter någon timme till ”Överlevare från Miraklet i Anderna ska hjälpa offren”. Stjärnreporter föresten, jo hon skriver normalt om stjärnor, dvs. under Nöje. Bra det kanske.

Kommunikation och information är svårt det. Journalistik verkar ibland enklare på nått sätt. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar