tisdag 24 augusti 2010

Rent-mjöl-i-påsen-syndromet



...eller att inte snärja in sig. I onödan? och jag är lite konfunderad över Thomas Bodströms agerande idag efter tidningsrubrikerna igår. I valrörelsespurten går han först med på att drogtesta sig för att sedan nervöst avböja. Det är förstås bara dumt och hur slutar detta? Troligen med att han får ta ett drogtest ändå men under andra former. Nu går debatten hög om han skulle ha visat ett positivt, dvs ett negativt resultat eller inte, och hur tar man sig ur den debatten och blir rentvådd? Detta går inte att prata sig ur, sorry.

Drogtester är ett viktigt redskap när man ska hjälpa medarbetare eller ungdomar som verkligen behöver hjälp och rehabilitering. Flera seriösa rehabiliteringsföretag arbetar med sådana metoder och jag har jobbat tätt tillsammans med många av dem genom åren. Jag har alltså konkret sett många räddas tillbaka till ett liv och en fungerande tillvaro och inte bara för dem, utan även för deras familjer. Men dessa tester utförs under speciella förhållanden och kräver ett genuint engagemang från både arbetsgivare och arbetstagare eller vilka parter det nu är som är inblandade. Ordning och reda i de gemensamma regelverken och syftet är inte att hitta och avskeda utan att hjälpa tillbaka. Detta kräver ingen lagändring utan handlar det om arbetsplatsen krävs ”bara” en bra samverkan med facken. Det hade jag och även fortfarande. I viss mån.. Därför kan jag tycka det är dumt och snudd på oseriöst att slänga ut olika förslag om slentrianmässiga drogtester så här i valrörelsen, frivilliga eller ej, för det måste finns mera om det skall vara seriöst. Har BRF centralt tagit riktig ställning till detta? Nej inte mig veterligen men jag ska ta upp det så vi vet hur vi ska förhålla oss i grunden. Jag är bara Peter som tycker om än BRF-Peter och jag är lojal mot vår styrelse och våra förtroendevalda som bestämmer huvudprinciperna åt oss. Och mig.

Men åter till Bodström och oavsett om han gör ett test nu och som jag tror, blir frikänd, så känns det ändå fel när han som förespråkare för drogtester menar att ett sådant skulle vara kränkande för hans personliga integritet. Han som tidigare tyckt att anföra personlig integritet som ett skäl att undvika testning inte är ett skäl. För alla andra bara då, blir slutsatsen nu. Hur tar man sig ur detta problem nummer två då? Det kommer vi få se den närmsta tiden.
Spännande tycker jag.

I artikeln http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1209883/Stadsbussar-beskjutna-i-centrala-Malmo.html skriver igår om att två stadsbussar blev beskjutna i Malmö under måndagseftermiddagen. Artikeln följs upp idag och visar sig bli värre. Sedan i fredags har fyra bussar och en taxi beskjutits i centrala Malmö. Utöver de fem skottlossningar som inträffat sedan i fredags utsattes två stadsbussar för stenkastning i lördags. Sist jag hörde om något likande var då jag var i ett SIDA-projekt i Afrika vilket var sviter av korruption/kriminalitet/maffiauppbyggnad och en otrolig fattigdom/sjukdomsproblematik och med allt elände ni kan tänka er runt om. Jag kunde faktiskt där ha en viss förståelse över att saker hade gått och gick snett. Här är det annat och vi får hoppas det är en ensam ..dåre eller ett mindre gäng likasinnade som polisen snabbt tar tag i. Hoppas alltså, för nog funderar man på vad som händer, inte händer och varför..

Jag vågar inte skriva vad min fasa är så det blir någon profetia eller drar igång något. Mer. Men, ta det försiktigt brandmän och tänk efter före och var lagom osvenska. Inte så ”naiva” alltså. Det vimlar uppenbarligen av konstiga människor ”där ute” och vad drar de sig för? Antar att man även bör drogtesta denna eller dessa då man hittar upp dem. Men det kanske är integritetskränkande det med så de gör en ”Bodström”. En måndagseftermiddag…..men nu är det tisdag så mot annat och mera. Hade´.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar