måndag 30 augusti 2010

Sociala.. medier


http://ltz.se/nyheter/harjedalen/1.2273967-tanndalen-drar-till-sig-kanda-fiskare En av Englands mest kända fiskare, Matt Hayes, har varit i Tänndalen under två dagar och fiskat öring. För mig ger det samma signaler som om Zlatan tränat med pojklaget i Hagaström. Varför då, vad och varför och jag bara måste läsa och kolla se mera. Måste.. Antingen är nu flugfisket i Tännån så bra eller så är det guiden Hans Erik Moe och hans kamrater som är det. Bra alltså, och då inte bara på fiske.

All PR är bra PR säger ett gammalt talesätt. Och visst är det så att det är nödvändigt att skilja sig från konkurrenterna på kreativa sätt för att nå fram i bruset. Det som just nu utmärker det tänker jag inte ens skriva om då det i så fall skulle förorsaka en träff till på nätet. Ni vet säkert ändå vad jag menar och ur, ett vi-vill-synas-och-talas-om-perspektiv, genialiskt. En annan partiledare, Gudrun Schyman, torde vara grön av avund. Seriösa aktörer, bra eller dålig PR? Det avgörs som alltid av mottagaren. Faktum kvarstår det är inte ovanligt att söka gratis publicitet vare sig budskapet tolkas positivt för avsändaren eller inte. BRF gör det själva och med bra resultat, tycker vi då. Undrar vad Svenska Röda Korset tycker?

Själv funderar jag på hur vi ska komma förbi att beslutsfattare inte fattar att sociala medier inte är en enskild företeelse och istället prata om hur den digitala utvecklingen kan sättas i perspektiv till organisationernas hela kommunikation. Viktigast är den centrala insikten om att de digitala medierna är här för att stanna och resten är bara att sätta mål, omvärldsbevakning och handling i. För organisationer behöver numera kommunikationsplaner och medarbetare med kunskap om dessa och varför de är viktiga, om varumärket ska ägas av organisationen självt. Många brister i detta, även BRF, och tyvärr kan det bli en besvärlig returresa för att sen åter anträda den väg man hade tänkt sig. Från ledningen, styrelsen eller vilka som nu ansåg sig veta och vilja gå åt ett håll innan man hamnade fel. Hade alla vetat, och hade man varit hyffsat överens, före, hade troligen man sluppit returresan för att förklara sig och då, visa vad man egentligen ville.

Jobb och fritid integreras alltmer och många ”Bloggar, Facebookar eller Twittrar” om sitt liv och därmed om sitt arbete på fritiden. Berättelserna om företaget/organisationen, och varumärket, sprids på ett helt nytt sätt – vilken möjlighet! Det går visserligen inte längre att ha samma kontroll över varumärket, nu blir medarbetarna som engagerar sig i sociala medier alla kommunikatörer med många olika budskap. Det är en utmaning, men vi kan välja att se medarbetarnas engagemang som något positivt: När en mängd människor sprider budskap om varumärket och fler nås och det ger ”ringarna-på-vattnet-effekter, eller negativt. Oavsett måste man ta ställning och arbeta med dessa frågor och huvuduppgiften blir att skapa en gemensam målbild och få insikt och förståelse om betydelsen av att tala gott om organisationen. Nöjda, till och med hyffsat nöjda medarbetare gör det per automatik har det visat sig och nyckeln heter då ledarskap/delaktighet. Man tar då även något negativt eller rent av riktigt illa, på ett bra sätt. Även för organisationen, och på nätet, och i media, och..

Långt inlägg för en så ”enkel och egentligen självklar lösning” eller.. Nu ska det jobbas lite och: http://www.youtube.com/watch?v=e3zSV19AksQ sen läsas mer om… flugfisket i Tännån,
(You got me there), så hade bra på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar