fredag 13 augusti 2010

..grop åt andra..


En ny konflikt håller på att blåsa upp inom flygbranschen. Svenska Skyways har slutit avtal med ett danskt flygbolag som nu i augusti tar över trafiken på flera linjer i Sverige. ”– Lyckas man med detta, att leja ut arbetet på piloter som utan svenskt kollektivavtal ska jobba i Sverige, ja då kommer det kunna förändra och få konsekvenser för alla yrkesgrupper i landet. Det här är en principiellt viktig fråga som inte bara rör flygbranschen” säger svenska pilotfackets ordförande Gunnar Mandahl. http://www.dn.se/ekonomi/nya-piloter-utan-kollektivavtal-facket-rasar-1.1150548

Det är självklart att vi ska ha en trygg arbetsmarknad som är reglerad på något sätt. Lag och/eller kollektivavtal. Det är självklart att vi ska vara och är med i globaliseringen. Det är självklart att detta går och måste kombineras men då måste man inse och vilja också. Från alla parter, och frågan är egentligen vem och vilka som vinner eller förlorar på alla dessa strider. Laval-domar mm. Nu och i ett längre perspektiv. Kan du inte slå dem/det så.. och detta handlar mycket om globala utvecklingsfrågor och trender som inte Sverige ensamt kan diktera villkor och regler i och om. Vi tillhör globala samfund, EU och vill vara en del i detta och konsekvenserna blir att den ”svenska modellen” hotas och ifrågasätts. Den är annorlunda och i delar kan den tolkas som odemokratisk och ickesolidarisk så varför ar vi förvånade att den ifrågasätts? Förvånade över att den om den är orubblig och o-förhandlingsbar gås förbi? Kommer det att bli ”bättre/lugnare“ ur svenska ögon framgent? Vad bör vi göra om svaret är nej och kanske en början vore att ge den redan kollektivavtalsbärande parten BRF sitt hängavtal och släppa in oss i diskussionerna på samma sida? Vi är starka internationellt, kan och kommer att göra skillnad, frågan är för vem/vilka förutom att stärka våra medlemmar?

Mera flyg och nedskärningar, som slår tillbaka, skriver DN om idag. http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin-flog-utan-certifikat-1.1152959
Dels skall han ha flugit brandsläckningsflygplan utan att ha flygcertifikat vilket då finns på bild och sen konstaterar Moscow Times också att den styrka som funnits just för att ta sig an skogsbränder skars ned drastiskt 1990 och minskades ytterligare 2007 efter ett beslut av..Putin. Kan inte låta bli att tänka tankar i form av den som gräver en grop.. och man behöver inte vara raketforskare för att inse vad det som pågår nu kostar i lidande och pengar. Hade 50 talet fler brandflygplan drygt 2000 specialstutbildade skogsbrandmän gjort skillnad? Har man förlorat allt och mycket mer på denna nedskärning och besparing? Absolut ja skriver Moscow Times och andra som vågar skriva. Hur ser det ut hos oss och har vi ett antal Putins-beslut i svensk räddningstjänst?
Ja… och BRF kommer våga skriva då med när konsekvenserna visas för de kommer. Ni kan vara säkra på det med.

Mer säkerhet är att idag kan ni vara säkra på att det är fredag. Fredag den 13:e.. så ta det lugnt och ta hand om er, Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar