tisdag 30 november 2010

Trafikproblem..


www.helahalsingland.se

På Trafikverket, vid Räddningstjänsten, Polisen och Bärgningskåren reflekteras det över ”stopp av E-4 under 19 timmar” i Hälsingland. I Gästrikland och i Arbetarbladet kunde man läsa: ”Det blev under måndagskvällen totalstopp i trafiken strax norr om Gävle för trafikanter på väg norrut längs E4:an eller riksväg 583.” Och därefter följde en artikel om just dessa trafikolyckor och i kommentarsfältet: ”Stopp igen på E4! Räddningstjänstens personal är duktiga och utför sina primära uppgifter på ett fördömligt sätt. Att stoppa trafiken helt för att kunna utföra det viktiga räddningsarbetet har jag full förståelse för men sedan flera år tillbaka har jag noterat och irriterat mig på att räddningspersonalen har utvecklats till att bli ena riktiga kungar på vägen som tar total kontroll över trafiken. .När det akuta arbetet är slutfört ges ingen brådska att återställa trafikflödet. Man ser ibland hur räddningspersonal står och sopar vägbanan i lugn o ro utan minsta brådska och trafiken får vänta. I 19timmar var E4 avstängd häromdagen, man riskerar folks hälsa som får vänta i 19tim !! Helt sanslöst dåligt skött.”

Och vad säger man? 19 timmar sticker ut helt klart och det ska bli intressant att se fortsättningen. Polisen har redan framträtt i lokala medier och tagit på sig sin del av skulden men räddningstjänsten gjorde tvärs om. Andras fel och ansvar och jag bara väntade på orden ”individens ansvar” men riktigt så illa blev det aldrig. Men nära.. Naturligtvis skall en olycksplats vara säker att jobba i men hur länge var det en olycksplats, hur länge var det räddningstjänst och när/hur och i vilket skick lämnar man över uppdraget och vad gör man då med de milslånga köerna med bilister som sitter fast? Kan och har de förutsättningar att hålla värmen, finns det några som är sjuka, några som har andra brådskande eller akuta bekymmer mm och mm. Som sagt, skall bli intressant att se hur man tänkte, vad man gjorde, och inte, och vad man kan lära sig av detta..

Nu ska det åkas tåg. Om SJ kan. Både mössa, handskar, långkalsonger, några utredningar/dokument och ett par äpplen finns i ryggsäcken. Kan det bero på att jag inte riktigt litar på dem efter förra vintern? Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar