onsdag 1 december 2010

Nånannanismen; Sj, Banverket, FM och..


Och var min föraning om att ta med varma kläder och skaffning när jag åkte tåg igår rätt och kom jag hem seeeent? Ja och ja. Idag är det stopp för tågtrafiken från Gävle till Sundsvall. Rälsbrott norr om Gävle meddelas det. Även avgångar till Stockholm är inställda och kontaktledningen vid spåret utanför Norrköping från igår är fortfarande trasig – längs en sju mil lång sträcka meddelas det. 7 mil… Man pratar om kyla, snö, får några spår, mötesplatser, dåliga tåg, felbyggda tåg, sossarna eller alliansens fel, dålig information, dålig beredskap mm och mm men egentligen handlar det uppenbart om; ”nånannanismen” i det mesta och då var vi obönhörligen i ledning och ledarskap. Igen, och kolla här, det här är ett bottennapp:

http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/11/rattorna-lamnar-skeppet.html och jag skäms. Skäms å försvarets vägnar och för fackets och man blir lite mållös. Att avskeda en högkompetent och välutbildad medarbetare efter 24 år för att han haft åsikter på ett in blanco-avtal samtidigt som han var på väg till det han hade åsikter om och befann sig på en utbildning för just detta; alltså utlandstjänstgöring i försvaret. Jag har med nöje och stor behållning följt hans blogg och han är minst sagt en lojal och erfaren officer. Avskedet kom med ett SMS. Oavsett snick och snack och otroligt många satsade miljoner i värdegrundsarbeten så har nu försvarsmakten i ett slag själva raserat allt förtroende en god arbetsgivare vill ha. Kastat pengarna i sjön. Lika gällande hans egna utbildning som försvaret lagt miljoner på. Det blir de summorna om man är stridspilot i botten. Grattis på er xxxxxxxxxxxx och det skall bli intressant med fortsättningen i och om detta. Nu är jag pessimistisk, mycket, mycket ledsen och med sådana personalchefer och ansvariga kan det bara barka åt ett håll. Försvaret håller på att skrota sig själv och mycket handlar det om en otrolig nonchalans och brist i just det som tidigare varit dess signum, ett starkt ledarskap. Anskrämligt, chockerande och otroligt olyckligt när inkompetensen fått fäste och dessutom hjälper in kamrater och gelikar med samma (in)-kompetens och sprider sig. Många, många har kommenterat på bloggen och några skriver ungefär så här: Anonym sa... Icke acceptabelt. Jag svarade JA, men kommer nu aldrig att genomföra en internationell insats, aldrig. Jag kommer istället att använda mina kvarvarande 11 år till att hjälpa FM på den inslagna vägen mot självdestruktion.

Bra jobbat FM. Bra jobbat för att få lojala medarbetare även bland de som av olika skäl väljer att vara kvar och jag avslutar med ett citat till Björn som drabbats av dem; ”Han visar att ryggraden inte är en sena som är till för att hålla upp arschlet” och nu blir jag optimistisk igen: Jag tror han tar dem och att det istället blir lite omflyttningar inom FM och personaldetaljen för medarbetare som nappar på nya spännande utmaningar. Officiellt. Hade´

PS. visste ni att katapultstolen var en Svensk uppfinning gjord av SAAB för att deras plan 21, som hade propellern bakom piloten, inte skulle skiva honom om han var tvungen att hoppa? Tyvärr tog man inte patentet direkt..det gjorde Britterna. Ett annat slags "nånannanism". DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar