torsdag 2 december 2010

Gryningspyromanen gripen..igen


Gryningspyromanen gripen för storbrand - Ystad - Skånskan.se och vad säger man? Helt sanslöst är vad jag tänker i varje fall.

Jag har några bra blogginlägg på lager och tänkte också skriva lite om Falks efter programmet ”Uppdrag granskning” igår, (faktiskt försvara dem en del och aldrig trodde jag väl att jag som gammal landstingsvän skulle göra det), men..de får ligga till sig för SJ och försvaret pockar på och vad har då de gemensamt och med fler organisationer?

Företaget Wednesday Relations har tillfrågat vd:ar samt marknads- och försäljningschefer i svenska företag med över 50 anställda om vilka bolag som är bäst respektive sämst på att ta hand om sina kunder skriver SVD. Ikea och Ica hamnar i topp när marknadschefer rangordnar de bolag som bäst tar hand om sina kunder. I botten hamnar SJ, Ryanair och Försäkringskassan. SJ å andra sidan, som hamnar bland de som marknadscheferna anser vara sämst på kundrelationer, får en hel del kritik för att inte hålla vad de lovar. Det handlar inte om att de misslyckas med leveransen. Tur det då kan man tycka utan kritiken handlar ofta om att företaget inte riktigt motsvarar kundernas förväntningar när något går snett. Hanteringen av ett misslyckande beskrivs som usel och informationen är bristande. Företaget får även kritik för att ha en ologisk prissättning och att resegarantin inte riktigt fungerar. – Generellt är det bättre för ett företag att inte ha några garantier om man inte kan hålla dem anses det och Ryanair får liknande omdömen som SJ. Tur att försvaret och vissa brandförsvar inte har kunder utan fiender och ”bara medarbetare” att hantera och inte bedömdes. I samma tidning skriver man om Björn som blev uppsagd via ett SMS med följade ordalydelse;

”Efter dagens beredning är PERSDIR beslut: Du skall på måndag 29 nov kl 1000 vara på Tre Vapen (rum meddelas vakten). Då kommer du att meddelas uppsägning, vilket innebär att utbildningen i Holland ska avbrytas omedelbart.
Vid mötet kommer PERSS, JUR samt ATO att delta. PUA PERSDIR /Jan Otterström”.


Försvarsmakten förnekar dock att Björn skulle blivit uppsagd via sms. ”Det är naturligtvis inte sant. Vi följer självklart de lagar och regler som gäller för att både anställa och säga upp personal,” skriver Per-Olof Stålesjö, personaldirektör vid Högkvarteret i ett meddelande på Försvarsmaktens hemsida. Jan Otterström, vid Försvarsmaktens personalenhet bekräftar dock att han skickade sms:et till Björn. ”– Jag skickade sms:et, det stämmer. Utöver det har jag inga åsikter utöver det som personaldirektören uttrycker, att vi inte har sagt upp någon via sms. – Jag förstår precis vad du vill diskutera men vi har personaldirektörens kommentar och det är vad Försvarsmakten står för.”

Jag skrev om "ryggrad" igår, och då gällande Björn och flinar nog lite idag gällande Lojale-Jan ett slags svenska försvarets och PA-enhetens Bagdad-Bob med mini-ÖB i Personaldirektören som tydligen dikterar villkoren för vårt försvar. Då har jag inte nämnt en rad om Försvarsminister Sten Tolgfors men å andra sidan har inte han nämnt Björn heller. Men..han borde nog fundera för detta är betydligt allvarligare än vad det ser ut och handlar numera inte ”bara” om Björn utan om förtroende, lojalitet, samverkansmöjligheter, ledarskap/chefskap och mycket, mycket, mer i en tid när det ändå gungar i denna organisation. Alla hinkar svämmar över först med den sista droppen och det kan mycket väl vara Björn som är den droppen.

Vi har ett likande fall av o-kompetens, dåligt ledarskap och dessutom avsaknad av chefskap, riktlinjer och ett improviserande i tokigheter i en organisation som egentligen borda vara på topp. Som om det inte reder ut och upp sig kommer att placera Försvarets PA-avdelning strax före SJ och hamna under Ryanair. Förhandling pågår och det är lite av att om det inte vore en enskild individ som drabbas så… skulle det ut. Skrikas ut, och då, mina damer och herrar, fick det rubriker. Tro mig. Sänker man inte sin prestigenivå och tar tillbaka och gör ogjort kommer ni få läsa om det. I varje tidning. Inte nu, eller alls, då vi hellre vill att vår medlem får det bra och i så fall inte har någon som helst anledning att ”riva” utan istället ”hela och medverka” till att ”trygghet och säkerhet” fungerar. Igen. Det är förhandling och… strategi det, därför är vi tysta. Nu.
Tänk att bli jämförd med ett högkommersiellt lågprisflyg när man skall hålla statlig kvalitet. Herregud, vart är vi på väg och varför? Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar