söndag 26 december 2010

Hela familjen och katten räddades


Hela familjen och katten räddades | Nyheter | Aftonbladet Är en bra artikel med en underbar bild på en räddad katt där ”man” gjort skillnad och från räddningschefens i rsyds blogg finns en statistisk uträkning som gör gällande att detta då motsvarar 120 års tjänstgöring. Alltså..om jag är lika vårdslös med tolkningen av dels artikeln och statistiken och att du måste arbeta i 30 år för att göra en (1) livräddning i skyddsnivå för rökdykning vid brand i byggnad.
Finns mycket att säga och skriva om detta och det kommer väl vad det lider men oavsett så tror jag familjen här, och även katten, var glada över att de kom och att de fanns. Med möjlighet till rökdykning. Hur många tjänstgöringsår räknar man på en katt och tar man hänsyn då till att de sägs ha nio liv?

Och kommer ni ihåg Kärråkra? Nu kommer lite mer och jag tror det kommer ännu mer och man kan tycka mycket om detta vilket också främst kommer fram i kommentarerna. Kan jag tycka. Är/var detta en fälla för den nye chefen eller hade det hänt ändå då han saknade medicinsk utbildning och de inte hade hunnit få rutiner som var anpassade till den..bristen, läs ansvar, och det slumpande sig att det blev nu? Chefsöverläkaren kommenterar: ”– Det var ett fel men ingen skada är skedd. Jag har haft ett korrigerande samtal med chefen, och jag har även talat med sköterskan som kunde ha läst själv i journalen och sett att ordinationen fanns där.” Tja..jag tror inte så mycket på slumpen med betoning på tror utan tror att detta handlar om en del i en lång rad av olika protestaktioner vi kommer få se mot det nya styret. Kommer de eller dem att vinna och går detta att vinna och vilka förlorar under tiden och till slut? Patienterna, dvs. brukarna/nyttjarna men de har förstått och vidtagit de åtgärder de kan vilket inte arbetsgivaresidan gjort och inte heller kan göra. I allt faktiskt. Ett slags moment 22 som egentligen handlar om ledarskap eller avsaknaden av kunskap om ledarskap och organisationers styrka. Speciellt i motvind. http://www.skanskan.se/article/20101224/ESLOV/712239951/1005/*/vikarierande-chefen-pa-karrakra-anmald

Det har varit en stökig natt med mycket fylla och misshandel runtom i hela landet skriver tidningarna och SMHI varnar för ännu mer snökaos i dag när hundratusentals hemvändande julfirare beger sig ut på vägarna.
Vägar som man uppmanas att inte vara på utan; Stanna hemma, är råden. Problemet är att 100 000-tals svenskar inte är hemma så många hemvändande tomtar är och blir det idag. Man har utfärdat en klass 2-varning från Västernorrland till Gävle och längs södra Norrlandskusten väntas 30 centimeter snö. En del av det har kommit under natten, kan jag tillägga, jag blänger på det nu och det bara fortsätter och fortsätter och fortsätter att snöa. Sen är det fortsatt kallt... Jag har inga problem just nu med rådet att stanna hemma då jag helt enkelt inte kommer ut genom snövallarna och det ska jag väl ägna resten av dagen åt att åtgärda. Igen och igen och igen så…Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar