tisdag 7 december 2010

Garderar sig


Företag garderar sig för snö och tågstopp - Gävle - www.arbetarbladet.se

Sandvik och andra storföretag har garderat sig efter förra vinterns snökaos och stopp i tågtrafiken och ja, så måste det ju bli kanske, men jag har inte riktigt tänkt den tanken förut. Alltså vad det innebär tex för risker i ett annat perspektiv. Sandvik har byggt ut gasollagret efter förra vinterns problem. Nya, större gasoltankar har satts upp innanför grindarna. – Nu har vi tio dygns gasol i reserv. Tidigare hade vi gasol-lager som räckte i tre–fyra dagar, säger Arnold Silverhult, chef för infrastrukturen vid Sandviks anläggningar i Sandviken. När bangårdarna i Hallsberg och Göteborg havererade i vintras fick Sandvik snart akut brist på gasol. Det återstod bara några timmar innan man tvingats stoppa stora delar av produktionen i Sandviken och företaget fick lov att jaga lastbilar som kunde transportera gasol. Men det var inte lätt då flera andra företag också jagade tankbilar men sista stund hittade man lediga bilar i Norge. Att helt plötsligt transportera mer på väg och akut är också en risk.

Sen spårade SJ:s Intercitytåg ur mellan Stockholm och Göteborg i låg fart vid Herrljunga på söndagskvällen. Frågan från media som numera blivit standard om ansvaret och vems fel, besvarades med att det får utredningen visa. Mycket utredning nu och allt svårare med nånannanismen. Jag drar mig tillminnes min och lillebrors gemensamma märklinbana och även här märktes det i trafiken om det var olika roller i om man både byggde och körde. Tittade man inte i tunnlarna efter hans byggen kunde konsekvenserna bli ödesdigra för veckopengen när man krockade med ett Lego. I mycket känns ordningen nu som ett vuxen-lego och lite dagis och man lider med fotfolket. Det är de jag/ni ser och ibland då gnällt på men vad ska de, alltså DE, göra? Var snäll mot din konduktör alltså, blir nått jag ska komma ihåg.

Och så står/stod både Oskarshamn 3 och Ringhals 1 stilla vilket kommer att leda till kraftigt höjda priser på terminsmarknaden. Orsaken till stoppen är mätfel i Ringhals och problem med ett turbinlager i Oskarshamn och VAD ÄR DET HÄR..? Bensinen blir uteslutande dyrast under semestermånaderna och elen när det blir eller är som kallast och till viss del kan man förstå marknadskrafterna men måste det alltid-alltid dessutom ske något fel eller oförutsett? När det händer frekvent och vid samma tidpunkter blir man liiite misstänksam för inte kan det väl vara SJ/Banverket/Trafikverket-spåret med kompetens och finansieringsspåret gällande drift och underhåll? Läste jag inte någonstans om dammar och vattenkraft också? Jo ..det var ju här i Bloggen ju, i ett tidigare inlägg.
Och på krisinformation.se skriver man att Sverige är fritt från djursjukdomen blåtunga…

Idag är det förhandling, om SJ vill, och det är dags att äntra perrongen. Mot Stockholm. Lika imorgon och imorgon och på fredag fast då lite längre bort och lite senare hem. Mycket senare om inte SJ kan och då är det fredagkväll. Skulle det bli lördag fortsätter jag till Östersund för där finns de, de man reklamerar till och som har betalt för att prata med såna som jag då i så fall är. Om de inte har magsjuka. Och..bocken i Gävle står kvar och det är lite mycket nu men först till perrongen och ”typ nu”. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar