tisdag 14 december 2010

Gloria på sned


Det blir ingen besparing på 150 miljoner kronor för polisen nästa år. Det står klart sedan Sverigedemokraterna i igår gett beskedet att partiet lägger ner sina röster i dagens omröstning i riksdagen. Sen är det en osedvanligt dålig tid att föreslå besparingar på just polisen med tanke på vad som hänt och händer och jag hade gärna sett den debatten. Tyvärr är det ofta så att man saknar inte kon förrän båset är tomt vilket också syns inom vårt område, räddningstjänstens.
Ju bättre vi jobbar ju mindre acceptans finns för kostnaderna och ett slags moment 22 i en ständig spiral i öka/minska/förändra är verkligheten för de som ska arbete i och med detta. Utveckling kallas det, och visst, till viss del är det också sant men i en annans värld stavas utveckling bara; p-e-n-g-a-r.
Nu får polisen behålla sina, troligen, skönt det.

Men vart tog de 300 miljoner kronor man sparade på att brandskatta regeringskansliet på i förra veckan då vägen? Jag vet var de behövs! Fler Räddningstjänster skulle jubla och Rsyd kanske skulle behöva en 5-6 miljoner till en ny stegbil kanske. Istället för den handdragna Åsbrinkaren som jag inte kan glömma. I artikeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandbil så beskrivs räddningstjänstens fordon, maskinstegar och..Åsbrinkaren. ”Fram till 1960-talet fanns det faktiskt två svenska märken också, Wibe och Åsbrink.” Vad stod det nu..fram till 1960-talet var det ja.

Läkare i Norrbotten har 200.000 timmar i outtagen jourkomp och en läkare har Sverigerekordet, tror man, på 8.096 timmar vilket motsvarar fyra års heltidsarbete. http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5696015 Apropå arbetstider och gissa om detta är besvärligt. Och dyrt. Jag har varit i detta från arbetsgivarhåll och längtar inte tillbaka till de frågorna i den branschen därför skrev jag "tror man" för här mina vänner finns en bomb både gällande ekonomi och vad då arbetsmiljö och arbetstider och ytterst, den läkare som kanske ska behandla just dig eller de dina när han/hon knappt håller sig vaken. När jag fortsatte och kolla lite mer i Norrbotten fick jag se en annan artikel där en Peter Berg uttalat sig; Vi ska bort från godtycket. Testerna ska utformas utifrån vetenskapligt underbyggda värden. - Det finns inga nackdelar med fler kvinnor i yrket. Det blir bättre arbetsmiljö för alla, en större rekryteringsbas och en breddning av yrket. Kvinnor och män är lite olika, det behövs olika kompetens, olika människotyper, säger Peter Berg som företräder Brandmännens riksförbund. http://www.nsd.se//nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5630590

Jag hade inte kunnat säga det bättre själv, och det hade jag ju gjort tydligen, men jag är ju så märkvärdig att jag stavar med H, alltså i Bergh. Aldrig får man vara riktigt glad.. men, var står BRF i denna fråga? Här har ni ju facit och det är vi glada för och det kan inte bli tydligare sen kan ni vinkla och klanka och försöka vrida detta hur ni vill. Hur ni vill..men jag och de flesta andra vet att det är helt andra agendor som gör att ni fastnat i detta enda mot BRF men det håller inte, inte på något sätt, så var lite kreativ och hitta nått annat. Det borde finnas för vi hittar ju dagligen, just nu, motsvarande mot er och det är inte speciellt svårt heller. En och annan organisation eller rättare sagt dess ledning kanske bör byta ut glorian mot törnen för när man observerar och granskar bör man se hela bilden och inte bara "22 grader" av den. Jag bilägger en förklarande bild men nu mot dagens vedermödor, Hade´

2 kommentarer:

  1. Vad krångligt allt kommer att bli för dem om forskningsresultatet blir att dagens anställningskrav egentligen är för låga...

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt att när det gäller anställningskrav och kvalitetssäkring inom räddningstjänsten, så är detta det enda område där man INTE skjuter över målet, nä inte ens en höjdboll....

    SvaraRadera