onsdag 29 december 2010
Bra jobbat men..
Jag läste i BLT.se ”att taket på Ahlsells i Karlskrona var på väg att rasa in under måndagen men Räddningstjänstens snabba ingripande gjorde att lokalen kunde säkras och snön skottas bort.”
Vad bra tänkte jag och sen läste jag kommentarerna;
- Alltså, varför kan inte företagarna i stan jobba lite förebyggande? Jag menar, hur svårt är det att kolla taket med tanke på all snö som kommit den senaste tiden? Är det mycket snö... upp och skotta för bövelen.
- I stort sett samma sak hände i en radhuslägenhet på Carlandravägen på julafton vid halv två. Räddningskåren larmades eftersom taket knakade oroväckande under snömängderna, men när de kom dit konstaterade de bara att det inte kan bli tal om räddningstjänst innan taket rasat och att det är fastighetsägarens ansvar att skotta. Brandbefälet försökte få tag i PBA:s jour, men misslyckades. Han rekommenderade lägenhetsinnehavaren med familj (småbarnsfamilj) att inte vara inne i lägenheten tills taket blivit skottat och besiktigat. Därefter lämnade räddningskåren platsen. Skillnad på folk och folk?
Otack är världens lön kan man tycka men visst, kommentarerna är ju korrekta i sak och det blir alltid problem om man gör olika. Om man nu gjort det. Sotningstaxorna i Räddningstjänstförbundet i västra Blekinge har bidragit till att kommunen har gått med vinst i över tio år på sin egen verksamhet, (förbjudet enligt kommunallagen), får i samma tidning en törn. Kommunens revisorer har granskat Räddningstjänstförbundets sotnings- och brandkontrollsavgifter från 1999 och framåt och det finns en kommentar här med;
- Jag tycker att överskottet kan användas till att anställa extra personal. Det tjänar både kunderna och arbetstagarna på. Mindre stress, slarv och sjukskrivningar. Sotaren som var här var både kompetent och trevlig. Han var dock otroligt stressad, arbetade i ett rasande tempo och sprang fram och tillbaka hela tiden. Det ska inte behöva vara så, om det nu dessutom finns ett överskott att anställa en sotare till. Då får vi också en arbetslös mindre.
En kommun får inte gynna en annan, heller,(även omvänt för vänd på det igen så har ni samma sak..) och mycket, mycket mera och tänk om någon skulle få för sig att anmäla och driva det och en hel del annat för att pröva frågan/orna vad skulle man upptäcka? Jag påminner också då om att det heter landstingskommun och inte bara landsting och då blir det än mer komplicerat. Eller? Sen har vi konkurrenslagstiftningen: - Kommunerna ska i första hand ägna sig åt sin kärnverksamhet och inte agera på privata marknader eller erbjuda tjänster som privata företag kan utföra. Med stärkt konkurrens kan fler företag startas, växa och anställa vilket ger mer tillbaka till vår gemensamma välfärd, säger näringsminister Maud Olofsson. Ett antal artiklar och anmälningar kommer i och om detta och vi får se hur länge Konkurrensverket står rycket i påtryckningar från alla möjliga håll. http://www.dt.se/nyheter/borlange/article671233.ece
Okey, och oavsett, det är inte så enkelt, är sensmoralen men då kan man åtminstone göra det så enkelt som möjligt istället för tvärs om. Nagga inte och usslas med er kärnverksamhet för då kan någon bli riktigt trött och var slutar då det för man kan inte utreda det man inte sett eller ser och det finns alltid sådana som sett. Och hört och vet men är "lojala" av olika anledningar. Lojalitet är en färskvara och måste odlas. Nu ska jag handla lite ingredienser till nyårsmaten och fortsätta att läsa och ”forska” i rapporten; ”Öppna jämförelser, Trygghet och säkerhet 2010”. Mycket intressant och lite beroende på hur man läser, tolkar och mot vad, vem och vilket man jämför. Kanske blir lika med nyårs-maten. Hade´
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar